1392/6/8 جمعه
بوشهر در گذر تاريخ
بوشهر در گذر زمان از جمله مناطقي بوده است كه هميشه مورد نظر پادشاهان ايران بوده است، اين استان بدليل موقعيت ژئوپولتيك و استراتژيك خود هميشه به عنوان يكي از مهمترين مناطق بندري ايران بوده است. سابقه سكونت در استان بوشهر به عهد عيلامي ها و تمدن بين النهرين برمي گردد. در اوايل هزاره دوم قبل از ميلاد سلسله ي عيلاميان بر مناطقي از ايران از جمله بوشهر حكمفرمايي مي كرد و در زمان اردشير بابكان شهر رام اردشير در دوفرسنگي شهر بوشهر بنا نهاده شد كه خرابه هاي آن هم اكنون بنام ريشهر معروف است.
در زمان ساسانيان شهر بندري سيراف در نزديكي كنگان به عنوان يكي از مهمترين بنادر تجاري ايرانِ آن دوران بشمار مي رفته است. كشتيراني و بازرگاني در سيراف آنچنان رونق داشته است كه بازرگانان اين سامان، با چين تجارت داشته اند و كشتيرانان سيرافي به اسپانيا و انگلستان نيز سفر داشته اند.
جزيره خارگ نيز در طول تاريخ مورد توجه حكمرانان منطقه و كشورهاي فرامنطقه بوده است. اين جزيره از زمان عيلاميان محل سكونت بوده است، مهاجرين يوناني نيز زماني در اين جزيره مي زيسته اند و معبد خداي درياها(پوزئيدون) در اين جزيره بنا نهادند، بعد از يونانيان زرتشتيان با ورود به اين منطقه بر بقاياي معبد پوزئيدون، آتشكده اي بنا نهادند. در قرون اخير نيز اين جزيره مورد توجه حاكمان كشورهاي مختلف نظير پرتغال، هلند، فرانسه، و شاهان صفوي، زند و قاجار بوده است.
در مورد بندر بوشهر نيز بايد گفت كه ديرينگي بافت تاريخي بوشهر، به دورهٔ حكومت نادرشاه افشار برمي‌گردد كه در آن هنگام با تأسيس پايگاه دريايي نادرشاه در خور شرقي بوشهر موسوم به خور نادري، بندر بوشهر از يك‌ روستاي كوچك ماهيگيري به يك بندر مهم تبديل گرديد. مادام ديولافوا در سفر اول خود به بوشهر به كشتي‌هايي اشاره مي‌كند كه به احتمال قوي بازماندهٔ كشتي‌هاي نادرشاه‌ بوده‌اند. از آن تاريخ رونق و آباداني آن ادامه يافت و در دورهٔ زنديه به دليل نزديكي به پايتخت ايران در شيراز اهميت اين بندر دوچندان شد. در گذشته يعني در سال ۱۲۷۱ هـ.ق در محل خيابان ليان، حصار شهر با تعداد پانزده باروي نظامي مستقر بوده و دروازهٔ اصلي شهر در محل ميدان انقلاب فعلي قرار داشته كه هنوز هم در فرهنگ و عرف بوميان بوشهر به نام دروازه مشهور است. بوشهر در قرون اخير مورد توجه كشورهاي مختلف قرار گرفته است، در دوره افشاريه، نادرشاه براي تامين ارتباط جزاير خليج فارس با سواحل در صدد تامين نيروي دريايي برآمد و لطيف خان را بعنوان كاپيتان كل سواحل و بنادر خليج فارس انتخاب كرد. در سال 1254 انگليسيها به بهانه محاصره هرات توسط سپاه محمدشاه قاجار، شهر بوشهر و جزيره خارگ را به اشغال خود درآوردند كه با مقاومت آيت الله شيخ حسن آل عصفور روبه رو شدند. با وقوع جنگ جهاني اول بوشهر بار ديگر شاهد جنگ و خونريزي شد و مردم اين ديار با قامتي افراشته و به رهبري شهيد رئيسعلي دلواري، شهيد غضنفرالسلطنه برازجاني و زارخضرخان دشتي و ... سالها با استعمارگران نبرد كرده و جلوي پيشرفت آنها را گرفتند.
 
موقعيت جغرافيايي استان
استان بوشهر در جنوب غربي كشور و در فاصله 27 درجه و 17 دقيقه تا 30 درجه و 17 دقيقه عرض جغرافيايي و 50 دقيقه و 8 دقيقه تا 25 درجه و 58 دقيقه طول جغرافيايي واقع گرديده است. اين استان از شمال به استان خوزستان و كهكيلويه و بويراحمد، از جنوب به خليج فارس و استان هرمزگان و از شرق به استان فارس و غرب نيز به خليج فارس محدود مي شود.
بر اساس آخرين تقسيمات سياسي كشور، استان بوشهر مشتمل بر ۹ شهرستان، ۱۷ بخش، ۱۳ شهر، ۳۶ دهستان و ۷۰۶ آبادي داراي سكنه است. شهرستانهاي استان بوشهر عبارتند از: بوشهر، تنگستان، دشتستان، دشتي، دير، ديلم، كنگان، جم و گناوه.
استان بوشهر با 567/23167 كيلومتر مربع وسعت، در حدود 4/1 درصد مساحت كل كشور را به خود اختصاص داده است. شهرستان دشتستان با 248/6366 كيلومتر مربع وسعت به عنوان بزرگترين شهرستان استان و بوشهر با 949/1441 كيلومتر مربع وسعت به عنوان كوچكترين شهرستان استان محسوب مي شوند. ضمناً استان بوشهر با بيش از 625 كيلومتر مرز مشترك با خليج فارس بيشترين مرز مشترك آبي كشور با خليج فارس را داراست.
 
آب و هواي استان
استان بوشهر در مجموع داراي اقليمي گرم است كه در بخش‌هاي ساحلي به صورت گرم و مرطوب و در بخش‌هاي داخلي استان به صورت گرم و خشك مي‌باشد. استان بوشهر از استانهاي كم باران كشور است و مهمترين سيستم‌هاي موثر بر آن در فصل زمستان كم فشارهاي مديترانه‌اي و سوداني است و پرفشارهاي شمالي، شمالغربي و ساير مراكز پرفشار نيز در طول فصل‌هاي سرد سال به گونه‌اي تعديل يافته بر اين استان تاثير مي‌گذارند.
در فصول گرم سال، كم فشار حرارتي مستقر بر روي صحراي عربستان، آفريقا و كوير ايران بر استان بوشهر تاثير گذاشته و موجب افزايش دماي آن مي‌شوند. در ماههاي گرم سال، به ويژه در تابستان مركز كم فشار هند يا مونسون نيز بصورت محدود و مقطعي بر استان بوشهر تاثير مي‌گذارد.
در فصل زمستان سيكلون‌هاي مديترانه‌اي در مسير حركت خود درفلات ايران، استان بوشهر را نيز تحت پوشش قرار داده وبارندگيهاي كم و بيش ملايم و مداومي را در آن بوجود مي‌آورند.
 
وضعيت كنوني استان بوشهر
استان بوشهر بدليل همجواري با خليج فارس داراي موقعيت بسيار خاص و استراتژيكي در كشور مي باشد. در هر گوشه از استان، نعمات خداوندي بسيار، به وفور يافت مي شود. اين استان با داشتن بيشترين مرز آبي با خليج فارس(حدود 712 كيلومتر) زمينه استفاده از دريا را به هر نوع در خود داراست. وجود پالايشگاه گاز كنگان(جم)، با توليد روزانه بيش از 80 ميليون متر مكعب، جزيره خارك عنوان بزرگترين پايانه صادرات نفت خاورميانه و در كنار آن وجود مجتمع پتروشيمي خارك با توليد روزانه بيش از 600 تن گوگرد و 5 تا 6 هزار تن انواع هيدرو كربونها، از ديگر قابليت هاي اين استان مي باشد. وجود ميدان گازي پارس جنوبي به عنوان بزرگترين مخزن يكپارچه گاز جهان، با 450 ترليون فوت مكعب، 8/6 % ذخائر گازي جهان و 33% كل ذخائر گازي ايران را به خود اختصاص داده كه بهره برداري از اين ميدان، تحولي عظيم در صنعت گاز و پتروشيمي و صنايع جانبي، در كشور به وجود آورده و به همين علت، توجه همه جهانيان را به خود معطوف ساخته. نيروگاه اتمي بوشهر نيز بعنوان يك پروژه مهم ملي محسوب گرديده كه اين مهم باعث مطرح شدن استان بوشهر در تمامي محافل اقتصادي، سياسي، اجتماعي و … در سطح جهان شده است.
علاوه بر آن استان بوشهر در زمينه هاي كشاورزي نيز فعال بوده و با دارا بودن بيش از 6 ميليون اصله نخل سالانه بيش از 130 هزار تن خرما توليد مي كند. در زمينه توليد و پرورش ميگو نيز 60% كل ميگوي كشور در اين استان پرورش يافته كه از مرغوبترين انواع ميگو در جهان بشمار مي رود و به اكثر كشورهاي جهان صادر مي شود. وجود صدها معدن طبيعي در اين استان باعث شده كه توجه سرمايه گذاران را به بهره برداري از اين معادن خصوصا سيمان جلب كند. هم اكنون چندين پروژه كارخانه سيمان به دليل وجود مواد اوليه اين محصول دراستان در دست اجرا و يا در مرحله توليد قرار گرفته است. دسترسي آسان به دريا باعث شده ده ها بندر صيادي و تجاري كوچك و بزرگ در استان فعالانه در توسعه اقتصادي كشور نقش به سزائي داشته باشند.
و به همين دليل است كه استان بوشهر، پايتخت اقتصادي ايران، نگين درخشان و افتخار جمهوري اسلامي ايران در توسعه اقتصادي و جذب سرمايه هاي خارجي است.