فناوری و پژوهش
1398/4/16 یکشنبه
رئیس مرکز آزمایشگاه های ملی و قطبی دانشگاه پیام نور:
4500 تجهیزات آزمایشگاهی دانشگاه پیام نور در اختیار محققان قرار می گیرد

.

دکتر قاسم رضانژاد با عنوان اینکه بخش ارائه خدمات الکترونیکی به متقاضیان استفاده از خدمات آزمایشگاهی و کارگاهی دانشگاه پیام نور در سامانه شاپنا راه اندازی می شود، افزود: در حال حاضر فرایند کار در مرحله نهایی است و پیش بینی می شود این بخش از سامانه در مهرماه 98 بهره برداری برسد و از این پس کلیه محققان و پژوهشگران داخل و خارج از دانشگاه می توانند با اطلاع  از تجهیزات پیشرفته و تحقیقاتی دانشگاهی برای دریافت خدمات مورد نظر اقدام کنند.
به گزارش روابط عمومی، رئیس مرکز آزمایشگاه های ملی و قطبی دانشگاه پیام نور درخصوص این مرکز گفت: مرکز آزمایشگاه های ملی و قطبی به عنوان یکی اززیرمجموعه های معاونت فناوری و پژوهش در راستای پیاده سازی و ارتقای اهداف دانشگاه برای توسعه کیفی و ارتقای کیفیت آموزشی، گسترش پژوهش های بنیادی و کاربردی، گسترش تحقیقات، استانداردسازی آزمایشگاه ها و کارگاه های دانشگاه، ایجاد شبکه آزمایشگاه ها و کارگاه ها، نظارت بر راه اندازی آزمایشگاه ها و کارگاه های مجازی در حال فعالیت است.
وی تصریح کرد: در حال حاضر 31 کمیته فنی آزمایشگاهی و کارگاهی در 31 استان کشور طبق آیین نامه آزمایشگاه ها و کارگاه های دانشگاه مصوب سال 95 تشکیل شده و به عنوان بازوهای کارامد، این مرکز را در پیاده سازی اهداف کمک می کنند.
وی یادآور شد: حدود 17 درصد از کل دانشجویان دانشگاه پیام نور در رشته های دارای آزمایشگاه و کارگاه مشغول به تحصیل بوده و دانشگاه  در 374 مرکز و واحد دارای آزمایشگاه و کارگاه است.
وی با اشاره به تعداد تجهیزات آزمایشگاهی دانشگاه، افزود: حدود 60 هزار قلم کالا در قالب 4700 نوع تجهیزات آزمایشگاهی و کارگاهی در دانشگاه های پیام نور سراسر کشور وجود دارد که از این تعداد حدود 4500 نوع تجهیزات بسیار پیشرفته و تحقیقاتی است.
دکتر رضانژاد با عنوان اینکه نسخه سوم سامانه آزمایشگاه های دانشگاه پیام نور ایران (شاپنا) و به نشانی shapna.pnu.ac.ir از سال 96 با هدف متمرکز کردن و ایجاد هماهنگی بین نیروی انسانی، تجهیزات و فضای آزمایشگاهی، عملیاتی شده است، افزود: با راه اندازی این سامانه دانشگاه به اهداف مورد نظر خود که صرفه جویی در وقت، هزینه ها و استفاده بهتر و بیشتر از سرمایه های موجود است، دست می یابد.
وی سامانه شاپنا را دارای قابلیت های بالایی دانست و تصریح کرد: این سامانه قابلیت آمایش و مدیریت درون سیستمی سه بخش نیروی انسانی، تجهیزات و فضای آزمایشگاهی و همچنین ارائه خدمات به داخل و خارج از سیستم را داراست که با راه اندازی بخش مشتریان به زودی می توانیم خدمات گسترده ای را به تمامی محققان و پژوهشگران کشور ارائه کنیم.
رئیس مرکز آزمایشگاه های ملی و قطبی دانشگاه پیام نور از افتتاح آزمایشگاه ملی دانشگاه پیام نور در آینده ای نزدیک خبر داد و اظهار داشت: فرایند کاری و فضای مورد نیاز این آزمایشگاه برآورد شده و با افتتاح این آزمایشگاه در آینده ای نزدیک در جهت استقرار تجهیزات ارزشمند و پیشرفته و بهره وری مناسب از آنها گام مثبتی برداشته خواهد شد.
وی همچنین به گسترش تعاملات بین دانشگاه ها و ارگان ها اشاره کرد و افزود: مرکز آزمایشگاه های ملی و قطبی دانشگاه پیام نور علاوه بر ساماندهی آزمایشگاه ها ، تجهیزات و نیروی انسانی به دنبال گسترش تعاملات با دیگر ارگان ها و همچنین بخش های صنعتی است و در این راستا با اداره استاندارد و معاونت راهبردی شبکه نانو تفاهم نامه همکاری امضا کرده است و به این ترتیب محققان می توانند از تجهیزات ویژه آزمایشگاهی دانشگاه پیام نور برای ارزیابی کیفیت محصولات و یا دیگر فعالیت های تحقیقاتی استفاده کنند.
دکتر رضانژاد تولید محتوای الکترونیکی و مالتی مدیا را از دیگر برنامه های مهم مرکز آزمایشگاه های دانشگاه پیام نور دانست و افزود: تولید محصولات کمک آموزشی برای دانشجویانی که دروس عملی آزمایشگاه دارند و برای استفاده از آزمایشگاه باید به مرکز دیگری بروند، بسیار کمک کننده است و با تولید این محصولات دانشجویان می توانند از محتوای الکترونیکی در طول تحصیل خود استفاده کرده و در یک مدت زمانی مشخص با مراجعه به آزمایشگاه مرکز دیگر کل دوره آزمایشگاهی خود را بگذرانند.
گفتنی است، «مدیریت آزمایشگاه ملی و قطبی» برای نخستین بار در سال 88 در ساختار سازمانی دانشگاه پیام نور با نظارت مستقیم رئیس دانشگاه راه اندازی، شد. در سال 91 این مدیریت در ساختار جدید به «مرکز آزمایشگاه ملی و قطبی» تغییر نام داد و به یکی از زیرمجموعه های معاونت فناوری و پژوهش تبدیل شد

 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ
بيشتر