فرهنگی
1398/5/28 دوشنبه
امضای تفاهم نامه همکاری دانشگاه پیام نور در طرح ملی تقویت و استعدادیابی کودکان و نوجوانان در حوزه کد نویسی؛
رئیس دانشگاه پیام نور: دانشگاه پیام نور می تواند در زمینه کشف استعدادهای حوزه کد نویسی پیشگام باشد

.

تفاهم نامه همکاری دانشگاه پیام نور با معاونت علمی ریاست جمهوری و سایر بخش های دولتی در طرح ملی تقویت و استعدادیابی کودکان و نوجوانان در حوزه کدنویسی امضا شد.
به گزارش روابط عمومی، دکتر محمدرضا زمانی رییس دانشگاه پیام نور در مراسم امضای این تفاهم نامه با بیان اینکه ایجاد عدالت آموزشی رسالت اصلی دانشگاه ها است بیان کرد : این دانشگاه می تواند در زمینه کشف استعدادهای حوزه کدنویسی پیشگام باشد و آمادگی داریم تا با هماهنگی سایر سازمان های در این طرح همکاری های لازم را انجام دهیم.
گفتنی است، تفاهم نامه همکاری «طرح ملی استعدادیابی ، استعداد پروری ، آموزش و توانمندسازی کدنویسی»، میان مهدی محمدی دبیر ستاد توسعه فناوری های حوزه اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ، محمدرضا زمانی رییس دانشگاه پیام نور ، سلیمان پاک سرشت رییس سازمان آموزش فنی و حرفه ای ، امیر حسین اسدی رییس شتابدهنده ابر زندگی و پرویز کرمی دبیر ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری امضاء شد. 
امضای این تفاهم نامه همکاری ، هماهنگی و هم افزایی میان نهادهای مشارکت کننده در موضوع «طرح ملی استعدادیابی ، استعدادپروری ، آموزش و توانمندسازی کدنویسی» را تقویت می کند. 
همچنین استعدادیابی ، آموزش، توانمندسازی در حوزه کدنویسی و حمایت از برگزاری همایش ، سمینار و کنفرانس های مورد نیاز برای ارتقای سطح دانش قشر مورد هدف و تسهیل و زمینه سازی حضور کودکان و نوجوانان ایرانی در دوره های علمی و آموزشی از محورهای این تفاهم نامه همکاری است. همچنین بهره مندی مطلوب از ظرفیت ها، توانایی ها و زیرساخت های علمی ، پژوهشی و تخصصی در حوزه کدنویسی از اهدافی است که این تفاهم نامه دنبال می کند. 
در این نشست مهدی محمدی دبیر ستاد توسعه فناوری های حوزه اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز با بیان اهمیت اجرای این طرح ضمن اشاره به رویدادهای خاص که طی ماه های گذشته انجام شده و در نهایت به همراهی و انجام این طرح ملی رسیده است ، استفاده از ظرفیت های مشترک با این طرح ملی را اتفاقی موثر در حوزه کودک و نوجوان دانست. محمدی با تاکید بر تمرکز در حوزه آموزش و مهارت افزایی کودکان و نوجوانان گفت : آموزش ها و یادگیری در حوزه اقتصاد دیجیتال نیاز به هدفمندسازی دارد. ظرفیت های بسیاری در فضای مجازی وجود دارد که بهره گیری از آنها کارآفرینی و اشتغال را توسعه می دهد.
دبیر ستاد توسعه فناوری های حوزه اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری همچنین بیان کرد : استفاده از ظرفیت های دانش آموزی در این طرح اتفاق ملی در سطح کودک و نوجوان است که توانمندسازی حوزه کدنویسی را به دنبال دارد.
 پرویز کرمی دبیر ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در مراسم امضای این تفاهم نامه آشناسازی کودکان و نوجوانان با محیط کدنویسی و دنیای فناوری اطلاعات ، ترغیب کودکان به شغل های فناوری اطلاعات و کمک به کسب و کار آینده آنها ، توسعه فضای کار تیمی در راستای تولید محصولات ارزشمند ، آشناسازی کودکان و نوجوانان با فضای کدنویسی و تولید محصول دیجیتال و شناسایی و جذب کارآفرینان بالقوه یا نوپای آینده را برخی از اهداف اجرای این طرح ملی دانست. به گفته وی ، ایران با توجه به جمعیت جوان در حال حاضر با کمبود برنامه نویس در حوزه IOT یا اینترنت اشیا دارد. 
در صورتی که حدود ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار کدنویس نیاز جامعه امروز است. باید در این زمینه مربی کودکان و نوجوانان را آموزش دهیم که در این طرح ملی این نکته مهم مورد توجه قرار گرفته است و نخستین بوت کمپ در هفته جاری آغاز به کار می کند. علاوه بر این دور از ذهن نیست که در آینده ای نه چندان دور برنامه نویسی به عنوان درسی اجباری در مدارس ایران تبدیل شود. همان طور که برخی از کشورهای تراز اول دنیا بر آن شده اند تا آموزش برنامه نویسی را همچون درس های ریاضی و علوم در مدارس به صورت اجباری درآورند. 
دبیر ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری همچنین به مزایای یادگیری برنامه نویسی در کودکان و نوجوانان اشاره کرد و گفت : توانایی تفکر انتقادی ، آموزش فعالیت گروهی ، تقویت اعتماد به نفس ، کمک به درک مفاهیم انتزاعی ، سخت کوشی و تقویت قدرت استدلال برخی از مزایای آموزش برنامه نویسی است. کرمی همچنین بیان کرد : دستاورد امضای این تفاهم نامه فعالیتی مشترک میان سازمان های مختلف و بخش خصوصی است که در بستر آن حمایت و هم افزایی آنها از طرح دیده شده است. 
در حال حاضر نیز دو سایت «دارکوب» Darkoobcode.ir و «ویکی وال» که قبلا در ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با شتابدهنده «ابر زندگی» کار آموزش و فرهنگسازی را به عهده داشت، در این حوزه مشغول فعالیت هستند که به زودی فعالیت آنها تقویت می شود. «دارکوب» به عنوان طرح ملی آموزش کدنویسی به کودکان و نوجوان تولید ثروت و ارزش با برنامه نویسی را هدف قرار داده است. 

 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ
بيشتر