اخبار
پروژه زيست محيطي استفاده از خاك هاي آلود به مواد نفتي در فرايند توليد سيمان رونمايي شد

پروژه زیست محیطی استفاده از خاک های آلوده به مواد نفتی در فرایند تولید سیمان رونمائی شد.

.

مراسم رونمائی از پروژه استفاده از خاک های آلوده به مواد نفتی در فرایند تولید سیمان که برای اولین بار در سطح کشور توسط سرکار خانم دکتر واعظی فر عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور ابداع شده بود، برگزار شد. 

دکتر مهدی یوسفی رئیس دانشگاه پیام نور استان اصفهان در مراسم رونمائی از این پروژه اظهار داشت: عدم ارتباط دانشگاه و صنعت دو دلیل عمده دارد یا دانشگاه همت نکرده است و یا صنعت اعتماد نکرده است، لیکن جا دارد از خانم واعظی فر به جهت شجاعت ورود در این عرصه و همچنین از اعتماد جناب آقای مهندس عمرانی فرد کمال تشکر و قدردانی را به عمل آوريم.

وی افزود: این پروژه علاوه بر صرفه اقتصادی، گامی بزرگ در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی و صرفه جویی در مصرف انرژی است و همچنین از ورود فلزات سنگین به محیط زیست جلوگیری و فعالیتی سبز محسوب می شود و کاملا با سلامت و حفظ محیط زیست سازگار است.

دکتر یوسفی خاطر نشان کرد: اخیرا تفاهم نامه ای بین وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و شرکت نفت منعقد گردیده است که فرصت های مطالعاتی را برای اعضای هیات علمی در بخش صنعت فراهم نموده است و طبق بخشنامه این وزارت، اعضای هیات علمی می بایست در بخش صنعت ورود کرده و طرح های پژوهشی خود را در این زمینه انجام دهند و مقرر شده است که وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با سایر بخش های صنعت نیز تفاهم نامه ای را به عمل آورد.

خانم دکتر واعظی فر عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور، طراح و مجری این پروژه نیز گفت :این طرح که امروز شاهد رونمایی از آن هستیم در مقیاس صنعتی از آذر ماه 1395 کلید خورد.

وی گفت: این طرح یک نوع مهندسی معکوس است که فرایند آن در آلمان اجرا می شود و این کشور به حدی پیشرفت داشته است که حتی ضایعات و پسماند را از کشورهای دیگر وارد می نمایند.

واعظی فرد افزود: این پروژه با در نظر گرفتن کلیه ملاحظات زیست محیطی هم از نظر فلزات سنگین و هم از نظر آلاینده های گازی، حفظ کیفیت محصول کارخانه سیمان و با همکاری تمامی بزرگواران در دانشگاه پیام نور، اداره حفاظت محیط زیست و کارخانه سیمان اردستان به نتیجه رسید.

وی ابراز داشت: اگر تنها یک درصد صنایع کشور به محققان اعتماد نمایند و نگاه اعتمادی داشته باشند کلیه طرح های خلاقانه اجرایی خواهد شد.

دکتر تاملی فرماندار اردستان نیزبیان داشت: سال هاست منتظر ارتباطی بین دانشگاه و صنعت هستیم و امروز شاهد رونمایی از طرحی هستیم که علاوه بر تاثیر در اهداف تعیین شده در راستای اقتصاد مقاومتی، به مقوله محیط زیست که یکی از چهار دغدغه حاکمیت است توجه دارد.

فرماندار اردستان خاطر نشان کرد: ظرفیت ها و ابعاد این طرح بسیار حائز اهمیت است خصوصا در شرایط حساسی که در آستانه ورود به چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی هستیم این طرح مشت محکمی بر دهان دشمنان خواهد بود.

تاملی با اشاره به منابع، امکانات و ظرفیت های شهرستان اردستان و همچنین تاسیس مرکز رشد و خلاقیت در دانشگاه پیام نور این شهرستان ابراز امیدواری کرد که با کمک این مرکز در شناسایی صنایع خلاق گام های مهمی برداشته شود و من بعد خبرهای خوبی را برای کشور داشته باشیم.

سید رحمان دانیالی مدیر کل اداره حفاظت محیط زیست استان اصفهان بیان داشت: یکی از معضلات صنایع پالایش نفت وجود پسماندهای خطرناک در فرآیند تولید است که در اطراف پالایشگاه ها تلنبار شده است و سبب آلودگی محیط زیست می شود.

وی ادامه داد: وجود فلزات و فضولات خطرناک در پسماندهای نفتی سبب شده است تا کارشناسان در صدد یافتن راهکارهای مختلف برای بازیابی این پسماندها باشند که یکی ازاین راهکارها استفاده از پسماند در فرآیند تولید سیمان است.

دانیالی گفت: بر این اساس و با همکاری دانشگاه پیام نور و با نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان طرح استفاده از فناوری های لجن های نفتی در تولید سیمان، سال گذشته به شکل پایلوت و امسال با دریافت مجوزهای لازم از مراجع ذیربط در مقیاس صنعتی و با ظرفيت 500 تن آغاز شد.

وی افزود: در این فناوری محتوای نفتی باقی مانده در پسماندهای نفتی در کوره تولید سیمان مصرف شده که علاوه بر صرفه جویی در مصرف سوخت ، از آلوده شدن محیط زیست نیز ممانعت می کند. مهندس عمرانی فرد مدیر عامل کارخانه سیمان اردستان ضمن عرض خیر مقدم و خوش آمدگویی، به تاریخچه تاسیس این کارخانه اشاره کرد و گفت: طرح احداث کارخانه سیمان اردستان با هدف ایجاد اشتغال برای جوانان و رونق اقتصادی شهرستان اردستان در سال 1383 کلید خورد و در کمتر از 3 سال و علی رقم مشکلات بسیار در سال 1386 به بهره برداری رسید.

وی بیان داشت: به منظور پیشرفت و توسعه علم، کاهش هزینه های تولید، حفظ محیط زیست و گام نهادن در مسیر تحقق اقتصاد مقاومتی، استقبال از طرح پیشنهادی سرکار خانم واعظی فر عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور را وظیفه اجتماعی خود دانستیم، هر چند در این مسیر کارخانه سیمان، هزینه ها و ریسک هایی را متقبل شد لیکن به حمد الهی تیم تحقیقاتی خانم دکتر واعظی فر و اداره حفاظت محیط زیست به فرمولی دست یافتند که کیفیت محصولات خروجی این کارخانه حفظ گردد.

 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر