به منظور همکاریهای بیشتر در خصوص شاخصهای رتبه بندی و نشریات علمی پژوهشی، دانشگاه پیام نور و موسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC) تفاهم نامهامضاء کردند.
دکترمحمد علی ابراهیمی سرپرست معاونت پژوهشی و فناوری دانشگاه پیام نوردر این آیین ، از برگزاری این جلسه و همچنین فعالیتهای علمی ارزشمندی که جهت اعتلای علمی کشور توسط ISC انجام شده است تقدیر کرد و به معرفی دانشگاه پیام نور پرداخت .
وی اظهارداشت: امید است دانشگاه پیام نور به منظور استفاده هر چه بیشتر از منابع و پتانسیلهای ISC، با انعقاد تفاهم نامه بین دو سازمان، بتواند از خدمات ارزنده ISC استفاده کند.
وی اظهارداشت: دانشگاه پیام نور هم اکنون با دارا بودن 400 هزار دانشجو در سطح 400 واحد ومرکز در کل کشور،ظرفیت قابل توجهی در آموزش عالی با شعار آموزش برای همه،همه جا وهمه وقت ایجاد کرده است.
سرپرست معاونت پژوهشی دانشگاه پیام نور به شیوه آموزشی این دانشگاه نیز اشاره کرد و اظهارداشت: با شیوه یادگیری ترکیبی دانشگاه پیام نورعلاوه بر توسعه آموزش عالی در محروم ترین نقاط کشور، مراکز و نمایندگی های این دانشگاه نیز در 23 نقطه دنیا فعالیت دارد که 3 هزاردانشجو دراین مراکز به تحصیل مشغولند.
ابراهیمی، با بیان اینکه دانشگاه پیام نور با توسعه همکاری های علمی بین المللی توانسته است تجربیات دانشگاه های باز دنیا را به داخل کشور انتقال دهد، اظهارداشت: مسئولیت ایجاد پژوهشکده آموزش از راه دور به دانشگاه پیام نور واگذار شده است.
وی اذغان داشت: شیوه آموزش محور دانشگاه پیام نور، منابع استاندارد و کتابهای خودآموز موجب شده است دانشجویان این دانشگاه با سطح علمی بالایی فارغ التحصیل شده و در آزمون های ورودی تحصیلات تکمیلی نیز رتبه های برتر را کسب نمایند.
در بخش دیگری از این نشست ، دکتر محمدجواد دهقانی رئیس موسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC) گفت: در سالهای اخیر مأموریتهای مهمی از سوی وزارت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به ISC واگذار شده است که یکی از مهمترین آنها، بحث رتبه بندی است.
او ادامه داد: ISC بعد از قریب به یک دهه رتبه بندی دانشگاهها عملا به یک مرجع در رتبه بندی دانشگاههای کشور تبدیل شده است. افزون بر این، رتبه بندی بین المللی ISC نیز از سال ۲۰۱۸ با شاخصهای جدید آغاز شد. این رتبه بندی بیش از ۲۰۰۰ دانشگاه در سطح بین المللی را پوشش میدهد. همچنین، رتبه بندی دانشگاههای کشورهای اسلامی، رتبه بندی کشورهای عضو دی هشت و رتبه بندی موضوعی دانشگاههای جهان نیز انجام شده است.
دهقانی گفت: بنا به تأکیدات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از اوایل سال ۹۸ و نیز بنا به مصوبه ستاد نقشه جامع علمی کشور ضرورت ارزیابی و رتبهبندی دانشگاهها با شاخصها و معیارهای جدید از اوایل سال ۹۸ در دستور کار وزارت قرار گرفت و در حوزههای معاونت آموزشی و پژوهشی وزارت و با حضور ISC، پس از بررسیهای انجام شده در جلسات کارشناسی مکرر، شاخص ها، معیارها و وزنهای مربوطه با تاکید به اسناد بالادستی از جمله نقشه جامع علمی کشور، سیاستهای کلان علم و فنآوری، سند اسلامی کردن دانشگاه ها، توجه به ماموریت گرایی دانشگاهها و نیز نقطه نظرات برخی دانشگاهها و مؤسسات پژوهشی مختلف تهیه و در کارگروه مربوطه به تصویب رسید.
او در ادامه به فرآیند ارزیابی نشریات جهت نمایه سازی در ISC پرداخت و استانداردهای پایه جهت ارزیابی را معرفی کرد. همچنین، سطح بندی نشریات در ISC و نشریات نامعتبر و جعلی در ادامه برای حاضرین توضیح داده شد.
یکی دیگر از بخشهای این جلسه، گزارش وضعیت ارزیابی و رتبه بندی سال ۱۳۹۹ نشریات علمی دانشگاه پیام نور بود.
ارزیابی مطابق با شاخصهای آیین نامه کمیسیون نشریات و بر اساس ۵۰ معیار در دو بخش کمی و کیفی انجام میشود. ارزیابی کمی شامل ساختار وبگاه، مشخصات شناسنامهای و رعایت آیین نگارش در مقالات نشریات و همچنین ارزیابی کیفی شامل حضور نشریه در نمایههای معتبر علمی و استنادی، بررسی فرآیند داوری و همچنین بهره گیری از نظرات داوران به صورت تخصصی و رعایت اصول اخلاقی نشر است.
دکتر محمد حسن صیف رئیس دانشگاه پیام نور استان فارس نیز دراین نشست با بیان اینکه تعامل و همکاری خوبی بین دانشگاه پیام نور استان فارس و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) وجود دارد، اظهارداشت: ظرفیت های مناسبی برای برگزاری همایش های ملی و بین المللی در دانشگاه پیام نور فارس ایجاد شده است.
معاون پژوهش و فناوری مرکز منطقهای نیز در ابتدا به معرفی بخشهای مختلف مرکز منطقهای و خدمات آن به جامعه علمی کشور پرداخت و گفت: مهمترین بخش مربوط به این مرکز مدیریت اطلاعات و نمایه سازی نشریات است. در بخش مدیریت اطلاعات سازمان دهی، فراهم آوری، مجموعه سازی کلیه منابع اطلاعاتی انجام میشود که سپس در سامانه این مرکز نمایه سازی میشود. پایگاههای اطلاعات علمی مرکز منطقهای در دسترس جامعه علمی کشور میباشد که در زمان پاندمی کرونا به صورت رایگان در دسترس همه بوده است.
هاجر صفاهیه در خصوص شاخههای این مرکز در کشور و سایر کشورهای منطقه گفت: شاخههای داخلی مرکز حدود ۳۲ و شاخههای بین المللی نیز تاکنون ۶ شاخه میباشد. شاخههای بین المللی که نشریات فارسی در اختیار آنها قرار داده شده است، دانشگاههایی که دارای کرسی زبان فارسی دارند را حمایت میکند و منابع اطلاعات علمی فارسی این مرکز را برای آنها دسترس پذیر ساخته است.
او در ادامه به معرفی سایر خدمات همچون چاپ و نشر کتاب و نشریات علمی با همکاری دانشگاهها پرداخت.
در پایان این جلسه، تفاهم نامه همکاریهای علمی پژوهشی بین موسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC) و دانشگاه پیام نور مرکزی امضا شد.
تمامی حقوق برای دانشگاه پیام نور محفوظ می باشد .