اخبار
گام مهم محققان دانشگاه پیام نور فارس در اختراع نانو واکس میوه بدون استفاده از مواد نگهدارنده برای اولین بار در جهان

دو تن از محققان دانشگاه پیام نور مرودشت موفق به اختراع واکس غذایی میوه جات با استفاده از نانو ذرات کلسیم شدند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه پیام نور استان فارس، دکتر صادق رحمتی و دکتر وحید توللی از اعضای هیئت علمی دانشگاه پیام نور مرودشت پس از 3 سال تلاش و تحقیق، موفق به تولید و تجاری سازی پوشش خوراکی محافظ (واکس) میوه جات با استفاده از نانو ذرات کلسیم پایدار بر روی بسترهای بیوارگانیک شدند.

واکس نانو کلسیم به عنوان بی ضررترین ترکیب خوراکی به منظور نگهداری محصولات میوه و سبزیجات در انبار، به میزان بسیار زیاد کاربرد دارد

در این محصول، برای اولین بار کلسیم بر روی بستر های ژل آلوئه ورا و پکتین استخراجی از پوست مرکبات به شکل نانو در آمده است. تهیه و تجاری سازی این محصول باعث صرفه جویی هنگفت ارزی و همچنین کنترل سالانه میلیون ها تن ضایعات محصولات کشاورزی می باشد. این اختراع به شماره 8237 در سازمان ثبت اسناد واملاک کشور به ثبت رسیده است.

دکتر صادق رحمتی یکی از مخترعین نانو واکس میوه اظهارداشت: کلسیم نقش اساسی در کیفیت محصولات کشاورزی همچون میوه ها، گل ها و سبزیجات دارد. کلسیم به صورت یون Ca2+ جذب می شود. این عنصر از کانال های غیرفعال برای انتقال به یاخته ها استفاده می کند و بسیار غیر متحرک است.

وی افزود: در این پروژه از بسترهای بیوزیستی شامل مخلوطی از عصاره پوست مرکبات (پکتین) و ژل آلوئه ورا جهت تثبیت نانو ذرات کلسیم استفاده شده است. این ترکیبات به وفور در طبیعت یافت می شوند و همچنین بسیار ارزان قیمت بوده و در ترویج شیمی سبز که امروزه مورد توجه دانشمندان قرار گرفته نقش بسیار مهمی را ایفا می کنند.

این استاد دانشگاه افزود: یکی از مسائل مهمی که ما در این تحقیق بر روی آن متمرکز بوده ایم استفاده از آب به جای حلال های آلی و بهره گیری از سیستم خود احیایی بسترهای بیوپلیمری جهت سنتز این نانو ذرات بوده است که به عنوان واکس نگه دارنده میوه جات عمل می کنند.

دکتر وحید توللی نیز درخصوص این اختراع گفت: این محصول با کنترل نرخ تنفس میوه و جلوگیری از کاهش آب آنها کیفیت ظاهری و داخلی میوه، شادابی، طعم و بوی طبیعی میوه را حفظ می‌کند.

وی افزود: این پوشش خوراکی محافظ میوه منجر به افزایش طول عمر میوه تا چندین برابر پس از برداشت می‌شود و از فاسد شدن داخل میوه‌ها برای انبارداری و صادرات جلوگیری می‌کند. این محصول خوراکی با دارا بودن خواص ضد باکتریایی و ضد قارچی می تواند با ایجاد یک لایه استریل سطحی موجب جلوگیری از نفوذ میکروارگانیسم‌ها در میوه ها شود.

این محقق دانشگاه پیام نور خاطرنشان کرد: در نمونه های خارجی علاوه بر قیمت بسیار بالا، از پایدارکننده ها، گوگرد و پلیمر که سمی هستند، استفاده می شود و از خواص نانو بی بهره هستند.

این دو محقق شیرازی، ابراز امیدواری کردند با انجام مراحل درپیش رو، به زودی زمینه تجاری سازی وتولید انبوه این محصول ارزشمند فراهم گردد.

 



 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر