جلسه هم اندیشی استادان با موضوع : (( اقتصاد مقاومتی )) در دانشگاه پیام نور مرکز میاندوآب
جلسه هم اندیشی استادان با موضوع : (( اقتصاد مقاومتی )) در راستای مطالبات مقام معظم رهبری و نقش دانشگاهیان در تحقق آن ، در روز سه شنبه 25 آبانماه 1395 به همت اداره فرهنگی در دانشگاه پیام نور مرکز میاندوآب برگزار شد .به گزارش روابط عمومی دانشگاه پیام نور مرکز میاندوآب : در ابتداء این جلسه آقای دکتر احمد علیزاده عضو هیات علمی و رییس دانشگاه اظهار کرد : امروزه دانشگاهها مورد توجه مقام معظم رهبری در زمینه های اقتصاد ، فرهنگ ، هنر و ... هستند و این امور از شعارهای سالهای 86 به این سو به نحوی نمود و بروز یافته است .  دانشگاهها با تاسیس مراکز رشد ( شرکتهای دانش بنیان ) می تواند کمک شایان توجهی به اقتصاد کشور بنماید .علیزاده افزود : در شرکتهای دانش بنیان از ایده ها ، اختراعات ، ابتکارات و تولیدات داخلی ، صنعت کار آمد داخل کشور حمایت می شود و این امر منتهی می شود به رشد و شکوفایی تولید و صنعت داخل کشور و جلوی واردات بی رویه و واردات بی رویه کالاهای قاچاق را میگیرد . ارتباط مستمر دانشگاه با صنعت و صنعت با دانشگاه نیز می تواند در راستای اقتصاد مقاومتی و مقاومتر کردن اقتصاد داخل باشد .رئیس دانشگاه گفت : به نظر می رسد رشته های دانشگاهی باید به سمت سوی هدایت شوند که بتوانند برای کشور ثروت تولید کنند و امروزه دانشی سودمند است که برای کشور اشتغال و ثروت تولید کند و سبب رونق چرخه تولید گردد . در ادامه حاضرین جلسه نظرات خودشان را به شرح ذیل بیان داشتند .
دکتر یوسف فرجی عضوعلمی : امروزه دشمن با ما جنگ اقتصادی شروع کرده و کالاهای ضروری و مورد نیاز کشورمان را به اقتضای زمانی یک روز ورود دلار یک روز ورود بنزین را به کشورمان تحریم کرده تا مردم را تحت فشار قرار دهد تا بر علیه نظام حاکم شورش کنند در همان زمان فرزندان جان برکف این مرز بوم با اتکال به نیروی لا یزال الهی و راهنمایهای مدبرانه رهبری معظم انقلاب توانستند کشورمان را در عرصه سلولهای بنیادی و صنایع دفاعی به خود کفایی برسانند ما هم تک تک مان موظفیم به نوبه خود حتی با خاموش کردن یک لامپ اضافی در محیط کار و خانواده به تحقق اقتصاد مقاومتی کمکئ نموده باشیم .
خانم دیانیان عضو علمی: به نظر اینجانب می بایست ارتباط بین علم وصنعت از همان مقطع تحصیلات ابتدایی ، راهنمایی ، دبیرستان و نهایتا" در دانشگاه ایجاد گردد . و برای این امر یک مثال کاربردی از همین نوع ، در کشور چین می باشد که دانش آموزان از همان دوران ابتدایی وارد چرخه اقتصادی کشور شده و تاثیر مستقیمی برآن می گذارند . خانم کارگرزاده استاد مدعو: اقتصاد مقاومتی یعنی ما از داشته هایمان به نحو احسن استفاده کنیم و از حداقل امکانات حد اکثر استفاده را بنمایم مثلا" ما در امر تدریس باید تشخیص بدهیم دانشجوها در کدام زمینه استعداد دارند و آنها را در راستای درخشش و شکوفایی  استعدادشان تشویق و راهنمایی کنیم  تا از آنها نخبه ،مخترع ، پژوهشگر ، اقتصاد دان تحویل جامعه بدهیم .
خانم دکتر پور بیرام عضوعلمی: برای شناخت بسترها و زمینه‌های تحقق اقتصاد مقاومتی، ابتدا باید به آسیب‌شناسی اقتصاد کشور و موانع و نیازمندی‌های تحقق اقتصاد مقاومتی پرداخت. اولین نیاز این است که مرکزیت و محوریتی برای فعالیت در عرصه‌ی اقتصاد مقاومتی داشته باشیم. فعالان این عرصه باید بتوانند اطلاعات و دستاوردهای خود را در جایی به اشتراک بگذارند. فرماندهی هوشمند و متمرکزی برای هدایت فعالیت‌های این حوزه و شناسایی و آموزش نیروهای مستعد و مناسب برای فعالیت علمی و عملیاتی در این عرصه لازم است .
خانم دکتر فتحعلی پور عضو علمی : ضرورت طراحی یک الگوی مشخص از شیوه زندگی متناسب با اقتصاد مقاومتی برای عموم مردم و به ویژه برای جامعه دانشگاهی و فرهنگی است. آنهایی که قائل به صحت و صدق ایده اقتصاد مقاومتی هستند ـ یعنی ما ـ چه الگوی مشخصی را برای بدنه ای از مردم ارائه می دهیم که بدانند نیازها و مقتضیات جامعه چه نوع سبک زندگی را می طلبد؟!
آقای دکتر حیدری عضو علمی : اجازه بدهید من ازمنظر رشته خودمان که مدیریت است به قضیه ( اقتصاد مقاومتی ) نگاه کنم . شهید مطهری در مورد رشد رهبری و مدیریت به سه مفهوم درباره انسان اشاره می کند : انسان عاقل ، انسان بالغ و انسان رشید، ما در رسیدن به انسان رشید مشکل داریم . برای درک مفهوم اقتصاد مقاومتی در بعد مردمی بودن نیاز است که شیوه مدیریتی ما از مدیریت بر دیگران به سمت مدیریت با دیگران و بخصوص خود مدیریتی تغییر یابد، این تغییر مستلزم تربیت انسانهای رشید است ، یعنی افرادی که توان و شایستگی استفاده و اداره موهبت های الهی را داشته باشند . پس باید اقتصاد مقاومتی را ذهن و روح افراد نهادینه کنیم.
آقای دکتر اکبری عضو علمی : - جلو گیری از هزینه های غیر رایج در کشور ( کنگره ، همایش ، کارگاه و ... ) - جلوگیری از واردات کالاهای خارجی – کاهش سود بانکی – پرهیز از اشرافی گری در جامعه و مقابله جدی با واردات کالاهای لوکس – حمایت از تولید ملی و تولیدات داخلی و گسترش مناطق آزاد تجاری برای تحقق اقتصاد مقاومتی ضروری است .
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر