برگزاری کرسی آزاداندیشی رابطه دختر و پسر و چالش های آن در دانشگاه پیام نور مرکز مهاباد بنا به درخواست تعدادی از دانشجویان، روز سه شنبه مورخ 16/08/96 کرسی آزاد اندیشی با عنوان "رابطه دختر و پسر و چالش-های آن" با حضور تعدادی از دانشجویان، داوران و گروه های موافق و مخالف در مرکز مهاباد برگزار گردید.داوران کرسی آقایان آزاد مونسی عضو هیئت علمی گروه زبان و ادبیات عرب و  علی مصطفائی عضو هیئت علمی گروه روانشناسی بودند.در ابتدای این کرسی   مونسی به تبین دیدگاه اسلام در خصوص رابطه دختر و پسر پرداخته و گفتند: قوانین حجاب و عفاف مانند دیگر قوانین اسلام برای رشد و ترقی انسان آمده است و نیازهای انسان بایستی به صورت ترکیبی و با رعایت اولویت تأمین گردندایشان در ادامه گفتند: انسان نیازهای گوناگون و قوه های مختلفی دارد که یکی از آنها قوه شهویه است که اگر بوسیله عقل کنترل شود نتیجه آن حجاب خواهد بود و اگر تعدیل نشود بی بند و باری، فروپاشی خانواده ها و ... نتیجه آن خواهد بوددر ادامه  مصطفایی به تشریح موضوع از لحاظ روانشناختی پرداخته و گفتند: با توجه به اینکه اولین عنصر محرک برای آشنایی با یک نفر جذابیت او از جمله جذابیت ظاهری، شخصیتی، موقعیت اجتماعی و ... می باشد ولی برای تکمیل این فرآیند، آشنایی از اهمیت زیادی برخوردار است چرا که این آشنایی فرصت های زیادی برای تجربه با افراد دیگر در اختیار ما قرار می دهد و به نوعی مهارتهای ارتباطی ما را تقویت می نماید.ایشان در ادامه ضمن اشاره به اشتباهاتی در فرآیند آشنایی مثل نپرسیدن سؤالات کافی، انکار کردن و جدی نگرفتن مشکلات و مسائل، توجیه کردن برخی از اقدامات همدیگر و عجولانه سازش کردن خاطر نشان کردند: آشنایی صرف به تنهایی برای ازدواج کافی نیست بلکه در ازدواج موفق اصل یادگیری شامل بهره گیری از تجربه اطرافیان و یادگیری از تحقیقات علمی بسیار مؤثر است.حاضران در این نشست یکی از چالش های پیش روی روابط دختر و پسر را به نواقصات سیستم آموزشی نسبت دادند کهدر زمینه ایجاد بسترهای لازم و سیستم خودشناسی برای افراد ضعیف عمل نمودهو همین امر باعث شده جوان هادچار یک بحران هویت شوند که کرامت خود را آن طور که باید و شاید به خوبی نمی¬شناسند.
پس از توضیحات داوران، گروههای موافق و مخالف به بیان دیدگاههای خود پرداختند که در نهایت داوران محترم پس از استماع نظرات مختلف راهنماییهای لازم را در پاسخ به هر دو گروه بیان نمودند.
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر