اخبار
1396/4/14 چهارشنبه
بررسی آسیب ها و تهدیدات فضای مجازی در اولین جلسه کارگروه فضای مجازی شهر کرمان

.

اولین جلسه کارگروه فضای مجازی شورای فرهنگ عمومی  شهر کرمان به میزبانی دانشگاه پیام نور برگزار شد .

به گزارش روابط عمومی دانشگاه ، در این جلسه خانم دکتر معین الدینی رییس دانشگاه پیام نور استان کرمان ، به بیان فرصت ها و تهدیدات عرصه فضای مجازی پرداخت و گفت :امروز عرصه جدیدی در زمینه های فرهنگی و تبلیغی پیش روی جامعه ما نهاده شده که هم می تواند فرصت باشد و هم تهدید ، و این می طلبد که همه دستگاههای مسئول در این زمینه با زمان شناسی وظایف خود را به نحو احسن انجام دهند .

ایشان بیان داشت : گستردگی و انتشار سریع و آزادانه اخبار و اطلاعات، افزایش قدرت تحلیل و تقویت روحیه انتقادی از مزیت های این شبکه هاست و اخبار این شبکه های بدون سانسور منتشر می شوند و این می تواند یک مزیت مهم  تلقی شود؛ هرچند امکان تکثیر اطلاعات مخدوش و نادرست نیز در آنها وجود دارد

معین الدینی گفت :امکان مقایسه و تحلیل اطلاعات برای مخاطبان ، از دیگر فواید این شبکه ها است  که قدرت نقد و نگاه عمیق تر به مسائل اجتماعی را فراهم می کند. این نوع پایگاه ها به مخاطبان خود فرصت می دهند تا از تبعیت کورکورانه فاصله گرفته و در درازمدت به خرد نقادانه روی آورند.

در ادامه این جلسه آقای دکتر فرهادیان دبیر کارگروه و رییس مرکز کرمان ، ضمن اشاره به منویات مقام معظم رهبری در خصوص فضای مجازی به بیان دغدغه های ایشان پرداختند و از  موارد ذیل به عنوان آسیب های این عرصه یاد نمودند :

1-     شکل گیری و ترویج سریع شایعات و اخبار کذب

2-تبلیغات ضد دینی و القای شبهات

 3-نقض حریم خصوصی افراد

4-انزوا و دور ماندن از محیط های واقعی اجتماع

5- تأثیرات منفیِ رفتاری و...

گفتنی است، دیگر مدعوین این جلسه اعم از اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ،سازمان اوقاف و امور خیریه ، سازمان تبلیغات ،دادگستری ،آموزش و پرورش، اداره اطلاعات، دانشگاههای استان و پلیس فتا نیز به بیان دیدگاههای خود پرداختند .

و در پایان حاضران به این جمع بندی رسیدند که با وجود همه آثار مثبت شبکه های اجتماعی مجازی، تصور برخی از پیامدهای منفی آنها و چالش هایی که ایجاد نموده اند، امری بدیهی است. آنچه مسلّم است اینکه به جای برخورد سلبی با این پدیده نوین، بررسی و ریشه یابی مشکلات و پیامدهای منفی ناشی از آن و در پیش گرفتن راه های اصلاحی، قطعاً نتایج بهتری را در بر خواهد داشت. در پایان، چند پیشنهاد کلی جهت مصون ماندن کاربران شبکه های اجتماعی از آسیب-های احتمالی و بهره برداری از آثار مثبت این شبکه ها ارائه شد که عبارت اند از :

الف :ایجاد و راه اندازی شبکه های اجتماعی سالم و مفید برای مبارزه با شبکه های اجتماعی مخرب؛

ب:آموزش و فرهنگ سازی؛

ج :نظارت کارشناسانه و مستمر بر فضای مجازی و برنامه ریزی برای آینده.



 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ
بيشتر