كوچك يا بزرگ كردن بخش :.
1396/1/16 چهارشنبه اقدامات بیسابقه در سال 95 در دانشگاه پیام نور

 

  سالی که گذشت برای دانشگاه پیام نور سالی به یاد ماندنی بود و بدون اغراق اقدامات بنیادینی در این سال برای دانشگاه پیام نور رقم خورد که تاثیرات آن برای همیشه در تاریخ این دانشگاه ثبت خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری «یوپنا»، دانشگاه پیام نور که در سال ۱۳۶۷ تاسیس شد و در این سال ها “عدالت آموزشی” را به منصه ظهور رساند، سال ۱۳۹۵ با تدبیر مسئولان، دانشگاه پیام نور شاهد اتفاقات چشمگیری بود که مقدمه و مبدا تحولاتی در رویکرد و روند رو به جلوی این دانشگاه خواهد بود.

در بُعد آموزشی دانشگاه پیام نور را باید دانشگاه پیشتاز در حرکت به سوی دانشگاه نسل سوم یاد کرد که مقدمه این حرکت در سال ۹۵ اتفاق افتاده است و راه اندازی تلویزیون تعاملی (IPTV) با حضور وزیر علوم و اخذ مجوز الکترونیکی شدن کلیه رشته های حضوری و غیر حضوری از وزارت علوم را می توان مهمترین اقدامات در این راستا یاد کرد.

این دانشگاه متنوع ترین دانشگاه در سطح کشور می باشد و که در سال ۱۳۹۵ قریب به ۴ هزار محتوی الکترونیکی تولید کرده است که در واقع تکمیل کننده رشته های الکترونیکی و تلویزیون تعاملی دانشگاه است..

افتتاح شبکه آزمایشگاهی دانشگاه پیام نور (شاپنا) که مجموعه آزمایشگاه های کشور را در بر خواهد داشت و با بیش از ۳ هزار فضا و ۶ هزار تجهیزات آزمایشگاهی امکان بهره برداری را برای تمامی پژوهشگران فراهم خواهد کرد از دیگر دستاوردهای بزرگ دانشگاه در سالی بود که گذشت.

«کلاس همراه، استاد همراه و کتاب همراه» شعار دانشگاه پیام نور است طرح موبایل بوک دانشگاه برای ارائه آموزش از طریق تلفن همراه در سال ۹۵ به این شعار نیز جامه عمل پوشاند.

رونمایی از سامانه فن بازار با هدف دستیابی به دانشگاه های نسل سوم و کارآفرین و سامانه دستاوردهای دائمی فناورانه دانشگاه پیام نور را از دیگر اقدامات دانشگاه پیام نور بود که در سال ۹۵ عملیاتی شد.

راه اندازی مرکز آموزش زبان فارسی برای غیرفارسی زبانان با نظر به سیاست های برنامه ششم توسعه یکی دیگر از کارهای به ثمر رسیده در دانشگاه پیام نور است.

همزمان با دهه فجر و با حضور وزیر علوم و  دفتر نمایندگی دانشگاه پیام نور در گرجستان و کردستان عراق راه اندازی شد تا نمایندگی های این دانشگاه به ۶۴ نمایندگی در سراسر دنیا برسد.

همچنین دفتر امور کنسولی دانشگاه پیام نور برای تسهیل خدمات به دانشجویان غیر ایرانی در سازمان مرکزی دانشگاه بهره برداری شد.

کلیه خدمات کنسولی از جمله صدور پاسپورت و روادید تحصیلی، صدور اقامت، تمدیداقامت، مهاجرت، تمدید اعتبار پاسپورت و صدور ویزای تحصیلی در این دفتر پیگیری می شود.

در سال ۹۵ بودجه عمرانی دانشگاه افزایش قابل توجهی داشت و به ۳۱۰ میلیارد تومان رسید.

بهره برداری از  ۲۱۰ طرح عمرانی نیمه تمام در هفته های دولت و دهه فجر از محل های صرفه جویی و کمک های خیرین رشد کمی و کیفی زیرساخت های دانشگاه را در پی داشت و سرانه های دانشگاه را به میزان ملموسی افزایش داد.

سال ۹۵ اتفاق باشکوهی برای دانشگاه پیام نور رقم خورد و با رای نمایندگان مجلس شورای اسلامی، دانشگاه پیام نور توانست به عنوان قطب بین المللی در برنامه ششم توسعه مطرح شود.

این قانون به دانشگاه پیام نور اجازه می دهد تا با همکاری دانشگاه های بین المللی جذب دانشجو داشته باشد و دانشجویان بتوانند مدرک بین المللی از دانشگاه دریافت کنند.

یکی از اقدامات مهم دیگر که در دانشگاه پیام نور با پیگیری های دکتر رستمی ابوسعیدی به ثمر نشست؛ بودجه بند”و” که مربوط به حقوق و دستمزد کارکنان است که دولت را موظف می کند در هر شرایطی این بودجه را عملیاتی کند و حقوق کارکنان آن دستگاه را از طریق خزانه به حساب حقوق بگیران واریز کند.

این مبلغ در سال ۹۴ در ردیف بند “و” یک میلیون ریال بوده و تمام کمک بودجه ای دولت، در بند “سایر” آورده شده بود و معمولا تمام بودجه ای که در بند سایر آورده می شود محقق نمی شود و دولت خود را مکلف به پرداخت آن نمی داند که با پیگیری های فراوان دکتر رستمی ابوسعیدی و تعامل مناسب با نمایندگان مجلس و دولت، سهم دانشگاه پیام نور در بند”و” بودجه سال ۹۵ به رقم ۲۷۵میلیارد تومان رسید.

توجه ویژه دانشگاه پیام نور به موضوعات فرهنگی و معنوی سبب شد تا در سال ۹۵ کنگره ملی بزرگداشت ۲۷ شهید مدافع حرم دانشگاه پیام نور با حضور معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید کشور و فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی برگزار شود.

حضور چندباره وزیر علوم در دانشگاه پیام نور که تقریبا اتفاقی بیسابقه در سال های گذشته بود باعث شد تا این دانشگاه بتواند ظرفیت ها و توانایی ها خود را بهتر بشناساند که از جمله معرفی ۲۳۰ عضو علمی دانشگاه پیام نور برای مشارکت در تصمیم سازی های کمیته های گسترش آموزش عالی و کمیته برنامه ریزی درسی که به درخواست رئیس دانشگاه پیام نور از وزیر علوم صورت گرفت از دستاوردهای حضور دکتر فرهادی در دانشگاه پیام نور بود.

 

افتخارات ورزشی در سطح جهان و ملی و برگزاری مسابقات در سطح ملی را می توان از دستاوردهای مهم ورزشی دانشگاه به حساب آورد.

در همین راستا برگزاری مسابقات قهرمانی فوتسال دانشجویان پسر، مسابقات قهرمانی پاورلیفتینگ دانشجویان، اعزام تیم شطرنج دانشجویان به مسابقات شطرنج دانشجویان جهان، اعزام تیم سه نفره بسکتبال دانشجویان به مسابقات آسیایی این رشته و همچنین مسابقات بسکتبال سه نفره دانشجویان جهان بخشی از مهمترین دستاوردهای حوزه ورزشی دانشگاه پیام نور است.

رشد و گسترش فعالیت های برون مرزی در حوزه تربیت بدنی افتخارات زیادی را برای این دانشگاه به ارمغان آورده که از آن جمله می توان به کسب مقام سومی جهان در رشته شطرنج دانشجویان جهان اشاره کرد که یکی از اعضای این تیم از دانشجویان این دانشگاه بوده است.

همچنین کسب مقام قهرمانی و ششمی مسابقات آسیایی و جهانی بسکتبال سه نفره از دیگر افتخارات بین المللی دانشگاه پیام نور است.

گفتنی است؛ در سالی که گذشت ۵۰ درصد اعزام به مسابقاتی که فدراسیون های ورزش های دانشجویی انجام شد توسط دانشگاه پیام نور صورت گرفته، که می توان از آن به عنوان عامل مهمی در کسب این جایگاه در عرصه مسابقات ورزشی دانشجویی عنوان کرد.

همکاری خوب خیرین با دانشگاه پیام نور موجب شتاب حرکت رو به جلوی دانشگاه شد به گونه ای که به گفته عالی ترین مقام دانشگاه پیام نور کشور، خیرین بیش از ۸۰ میلیارد ریال به دانشگاه پیام نور کمک کردند و بالغ بر ۳ میلیون متر زمین به دانشگاه پیام نور اهدا کردند و پرداخت هزینه های تامین جهیزیه و کمک به ازدواج دانشجویی را نیز تقبل کردند.

در همین خصوص برگزای دو همایش برای تقدیر از خیرین در استان های فارس و هرمزگان قابل ذکر است که برای تجلیل از خدمات خیرین با نظر ریاست عالی دانشگاه قرار است در سال آینده در موزه ای در تهران عکس خیرین و بناهای کمک کرده آنها جانمایی شوند.

از دیگر اتفاقات مهم سال ۹۵ دانشگاه معین شدن پیام نور به عنوان هیات ممیزه برای دانشگاههای علمی کاربردی و فنی و حرفه ای بود که با حکم وزیر علوم امور هیات ممیزه دانشگاه‌های فنی حرفه ای و علمی کاربردی به دانشگاه پیام نور به عنوان دانشگاه معین محول شد.

تفاهم نامه های متعدد با سازمان های دولتی برای برگزاری آموزش های ضمن خدمت و برگزاری آزمون ها و همچنین مراکزی همچون بنیاد سعدی و فرهنگستان زبان و ادب فارسی و سازمان بهزیستی در جهت رشد و توسعه فعالیت برون دانشگاهی صورت پذیرفت.

در مجموع باید گفت تیم مدیریتی دکتر رستمی ابوسعیدی با تلاش فراوان در سال ۹۵ توانستند زیرساخت های مهمی را برای دانشگاه پیام نور در سال های آتی فراهم نمایند و در شناساندن قابلیت های این دانشگاه به دولت و مجلس موفق عملکرد درخشانی داشتند و توانستند همراهی مجموعه ای بالادستی را برای توسعه دانشگاه را جلب کنند.

بی شک توسعه دانشگاه پیام نور به عنوان بزرگترین و ارزانترین دانشگاه دولتی ایران زمینه تحقق عدالت آموزشی در کشور و گسترش آموزش بین المللی دانشگاه را بیش از پیش فراهم خواهد کرد که خوشبختانه با مدیریت دکتر رستمی ابوسعیدی و با نگاه مثبت در مسئولان عالی آموزش عالی در دولت تدبیر و امید، این مهم به بهترین نحو در حال اتفاق افتادن است.

با اتفاقات سال گذشته، می توان امیدوار بود که سال جدید برای دانشگاه پیام نور خصوصا در بعد گسترش در حوزه     بین الملل سالی پر از اتفاقات خوب و مهم باشد.

 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر