آئین نامه شبکه مراکز نوآوری
1401/9/14 دوشنبه
«آئین نامه شبکه مراکز نوآوری دانشگاه پیام نور »

مقدمه:
با توجه به سیاست‌های مطرح در نقشه جامع علمی کشور، دانشگاه پیام نور از فعالیت حوزه کارآفرینی و ارتباط با صنعت و جامعه در راستای ایجاد هسته‌های كوچك و متوسط نوآور (SMEs) و رشد و ارتقای آنها به منظور حضور مستقل و موثر در صحنه فناوري و نوآوری و با هدف رونق اقتصادی جامعه و ترویج و توسعه کارآفرینی در سطح کشور حمایت می‌کند. با توجه به وضعیت دانشگاه و گستردگی مراکز و واحدها در سراسر کشور، معاونت پژوهش و فناوری به گونه ای برنامه ریزی نموده است تا با استفاده از فناوری‌های روز و با حداکثر بهره‌وری از توانمندی‌های موجود بتواند به نحو مطلوب مراکز نوآوری را در استان‌های واجد شرایط راه‌اندازی کند و خدمات و تجهيزات مناسب و مورد نیاز را به هسته‌های مستقر در آن ارائه دهد.

ماده 1: تعاریف
1–1) مركز نوآوری: مركزي است با هدف حمایت از ايجاد و توسعه حرفه‌هاي جديد توسط كارآفرينانی که اهداف اقتصادي مبتني بر دانش و فن دارند. اين حمایت‌ها شامل تامين محل كار (به صورت اجاره)، خدمات آزمايشگاهي-كارگاهي، اطلاع‌رساني، ارائه مشاوره‌های پروژه‌يابي و بازاريابي، آموزش‌هاي تخصصي ويژه و ساير خدمات مرتبط با توسعه، رشد و ارتقاي هسته‌هاي نوآور می‌باشد.
1–2) شبکه مراکز نوآوری: مدیریت مراکز نوآوری دانشگاه پیام نور در سراسر کشور از طریق شبکه‌ای متشکل از مسئولین ذیربط در سازمان مرکزی و مراکز نوآوری مستقر در مراکز دانشگاه، به نام شبکه مراکز نوآوری  صورت می‌گیرد. در این آئین نامه، شبکه مراکز نوآوری دانشگاه، شبکه نامیده می‌شود.
3-1) هسته نوآور: مقصود اشخاص حقیقی و یا حقوقی دارای ایده نوآورانه صنعتی یا خدماتی که به منظور تکمیل ایده خود در مرکز نوآوری مستقر می‌شوند و در صدد تشکیل موسسه دانش بنیان هستند.
1–4) دوره مقدماتی: مقصود دوره‌ایست که طی آن به افراد و یا گروه‌های مستعدی که دارای ایده نوآورانه صنعتی یا خدماتی هستند مشاوره و آموزش لازم جهت ایجاد کسب و کار داده می‌شود. این افراد یا گروه‌ها در صورت موفقیت در این دوره و در صورت تائید مرکز می‌توانند وارد مرحله تکمیلی شوند. این دوره شش ماهه است و با تصویب شورای مرکز نوآوری در هر استان حداکثر تا دو دوره قابل افزایش است.
1–5) دوره تکمیلی: دوره‌ای حداکثر سه ساله که طی آن هسته های نوآور مستقر در مرکز نوآوری و دارای هویت حقوقی جهت تکمیل اهداف تجاری‌سازی ایده محوری و ایجاد یک کسب و کار کوچک اقدام می‌نمایند.

ماده 2: اهداف
2–1) بهره‌برداری از پتانسیل عظیم دانشجویان و اساتید دانشگاه پیام نور در سراسر کشور و کاربردی نمودن ایده‌های آنها
2–2) خدمات‌رسانی گسترده‌تر، تسهیل ارتباطات و صرفه‌جویی در استفاده از ابزار و وسایل
2–3) کمک به رونق اقتصاد محلی مبتنی بر فناوری و نوآوری
2–4) بسترسازی به منظور ایجاد فرصت‌های شغلی مناسب جهت جذب کارآفرینان و دانش آموختگان دانشگاهی در زمینه‌های فناوری در سراسر کشور
2–5) حمایت از تولید و توسعه محصولات و فرایندهای فناورانه دانش بنیان قابل عرضه به بازار با توجه به توانمندی هر منطقه
2–6) حمایت از نخبگان و محققین دانشگاهی در سطح کشور به منظور کاهش مهاجرت ایشان

ماده 3: ساختار مدیریتی
3–1) شورای راهبری شبکه مراکز نوآوری: شورایی متشکل از رئیس دانشگاه به‌عنوان رئیس شورا، معاون پژوهش و فناوری به عنوان نایب رئیس شورا، معاون اداری و مالی و عمرانی، مدیر کل دفتر کارآفرینی و ارتباط با صنعت به‌عنوان دبیر شورا، چهار یا شش  نفر خبره در زمینه فناوری و نوآوری و نماینده معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری خواهد بود.
 
تبصره 1: اعضای حقیقی شورا بنا به پیشنهاد معاون پژوهش و فناوری و با حکم رئیس دانشگاه منصوب می‌شوند.
 
3–2) رئیس شبکه مراکز نوآوری: مدیر کل دفتر کارآفرینی و ارتباط با صنعت در دانشگاه پیام نور است.
3–3) دبیرخانه شبکه: گروه کارآفرینی و نوآوری در دفتر کارآفرینی و ارتباط با صنعت به‌عنوان دبیرخانه شبکه مراکز نوآوری فعالیت می‌نماید. 
3–4) شورای مرکز نوآوری درهر استان: شورایی متشکل از رئیس استان (رئیس شورا)، رئیس گروه کارآفرینی و ارتباط با صنعت استان، مدیر مالی استان، دو یا چهار نفر از افراد توانمند در زمینه فناوری و نوآوری، این شورا در سطح استان تشکیل می‌شود.
 
تبصره 2: اعضای حقیقی شورا بنا به پیشنهاد رئیس استان و با حکم معاون پژوهش و فناوری منصوب می‌شوند.
تبصره 3: حضور افراد بیرونی در شوراهای تعریف شده در این ماده تعهد استخدام برای دانشگاه ایجاد نمی‌کند.

ماده 4: وظایف و اختیارات
4-1: شورای راهبری شبکه
4-1-1) سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی میان مدت و کوتاه مدت شبکه مراکز نوآوری دانشگاه
4-1-2) تهیه و تدوین آئین‌نامه‌ها ودستورالعمل‌های مورد نیاز و اقدام برای تصویب آنها
4-1-3)  تدوین و تصویب شیوه‌نامه‌های پیشنهادی دبیرخانه شبکه
4-1-4) ایجاد امکان حمایت مالی از هسته‌های نوآور و مراکز نوآوری
4-1-5)  تائید نهایی پذیرش هسته‌های نوآور در مراکز نوآوری
4-1-6) نظارت بر فعالیت مراکز نوآوری استان‌ها

4-2: شورای مرکز نوآوری در هر استان
4-2-1) برنامه‌ریزی برای فعالیت اجرایی مرکز
4-2-2) نظارت بر حسن اجرای آئین‌نامه و دستورالعمل‌های مربوط
4-2-3) پیشنهاد حمایت مالی برای تصویب در شورای راهبری شبکه
4-2-4) تائید اولیه پذیرش هسته‌های نوآور در مرکز نوآوری
4-2-5) ارسال گزارش عملکرد فصلی به دبیرخانه شبکه

4-3: دبیرخانه شبکه
4-3-1) بررسی منابع مالی پیشنهادی مراکز استان‌ها برای طرح و تصویب در شورای راهبری شبکه
4-3-2) هماهنگی بین مراکز نوآوری دانشگاه در سراسر کشور به منظور توزیع امکانات
4-3-3) برنامه‌ریزی و هماهنگی برای ارائه خدمات آموزشی و مشاوره‌ای به صورت متمرکز به مراکز نوآوری سراسر کشور 
4-3-4) ارائه گزارش عملکرد فصلی مراکز نوآوری به شورای راهبری شبکه مراکز نوآوری

ماده 5: امور مالی و اجرایی: کلیه فرآیندهای مالی و اجرایی شبکه مراکز نوآوری می‌بایست با در نظر گرفتن صرفه و صلاح دانشگاه و براساس آیین نامه مالی و اجرایی شبکه مذکور که در شورای راهبری این شبکه به تصویب رسیده است و با رعایت قوانین مالی جاری دانشگاه صورت پذیرد.

ماده 6: این آئین نامه در 6 ماده و سه تبصره در یکصد و بیست و ششمین جلسه مورخ 96/6/6 شورای دانشگاه به تصویب رسیده و از تاریخ تصویب قابل اجرا است.

 

بيشتر