فرهنگی
1402/12/15 سه‌شنبه
به صورت مجازی برگزار شد:
هفتمین همایش ملی آموزش محیط‌ زیست در دانشگاه پیام نور

.

هفتمین همایش ملی آموزش محیط  زیست توسط کرسی یونسکو در آموزش محیط زیست دانشگاه پیام نور به صورت مجازی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دکتر خدیجه دیده بان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه پیام نور در این نشست علمی اظهار کرد: در طول دهه‌های اخیر، بروز و توسعه بحران‌های مختلف محیط‌زیستی، نگرانی‌های فزاینده‌ای را نسبت به امنیت زیستی انسان‌ها ایجاد کرده است. از بین رفتن تنوع زیستی، تغییرات آب و هوایی، آلودگی ناشی از پلاستیک‌ها، آلودگی و اسیدی شدن اقیانوس‌ها و بیابان‌زایی تنها برخی از مشکلات محیط‌ زیستی جهانی هستند که این بحران محیط‌زیستی را تشکیل می‌دهد. علاوه بر این، در سطح محلی، بحران محیط‌زیستی جنبه‌های دیگری مانند از بین رفتن زیستگاه‌ها، توسعه شدید شهری، مصرف بیش‌ازحد منابع طبیعی و دفع زباله را به خود اختصاص داده است.

وی همچنین ادامه داد: مشکلات نسبتاً جدید محیط‌ زیستی ازجمله مهندسی آب‌وهوا، آلودگی ژنتیکی و جهش ژنتیکی، تنش آب، آلودگی هوا و مشکلات بهداشت محیط، جنبه‌های دیگر این وضعیت بحرانی را شامل می‌شوند. افزایش این فشارها بر محیط‌زیست می‌تواند طی چند دهه آینده صدمات جبران‌ناپذیری ایجاد کند. 

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه پیام نور تصریح کرد: بخش عمده‌ای از معضلات محیط‌ زیستی موجود، ریشه در فقدان آگاهی‌های لازم و ضعف فرهنگی در زمینه ارتباط انسان و محیط‌ زیست دارد و در واقع دارای ماهیت فرهنگی محسوب می‌شود. 

دکتر دیده بان همچنین افزود: دانشگاه پیام‌نور در 15 سال گذشته با در دستور کار قرار دادن آموزش محیط‌زیست در قالب تأسیس رشته تخصصی آن برای اولین بار در سطح آموزش عالی در کشور در دوره‌های تحصیلات تکمیلی و فعالیت‌های پژوهشی مانند انتشار فصلنامه علمی این حوزه در کشور، برگزاری همایش‌های ملی سالانه و جشنواره‌های تخصصی تلاش نموده به وظیفه خود در این راستا عمل نماید و از سال 1396 با اختصاص کرسی یونسکو در آموزش محیط‌زیست به این دانشگاه، فعالیت‌های خود را توسعه داده و تلاش نموده است نقش خود را در تحقق پیشرفت پایدار محیط‌ زیستی کشور ایفا نماید. 

در این نشست همچنین دکتر سمیه رفیعی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و رئیس فراکسیون محیط‌ زیست اظهار داشت: آموزش محیط‌زیست به‌ عنوان یکی از  راه‌حل کلیدی مسائل مهم  کشور می باشد.

وی ضمن تقدیر از تلاش‌های مثبت انجام‌شده به ویژه در حوزه زنان و خانواده، امر آموزش محیط‌زیست را جهت افزایش آگاهی و مشارکت بسیار لازم دانستند و بیان داشت: آموزش محیط‌زیست در سطح مدیران و سیاست‌گذاران و تصمیم‌گیران باید اساسی و مهم تلقی شود.

در این مراسم همچنین دکتر هلیا سادات حسینی مدیرکل محیط‌زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران و دکتر نورالله مرادی معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط‌زیست به بیان دیدگاه های خود پرداختند. 

 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر