استان ها
1401/2/5 دوشنبه
به میزبانی استان فارس
وبينار آموزشي فرزند پروري در قرآن كريم برگزار شد  

.

وبينار آموزشي فرزندپروري در قرآن كريم به همت نهاد مقام معظم رهبري و اداره فرهنگي اجتماعي و دانشجويي دانشگاه پيام نور استان فارس همزمان با شهادت امام علي(ع) با ارائه حجت الاسلام و المسلمين حافظ ثابت مسئول نهاد نمايندگي ولي فقيه در دانشگاه پيام نور استان فارس برگزار شد.
حجت الاسلام حافظ ثابت با بيان اينكه هدف قرآن هدايت است اظهار داشت: در قرآن به مسائل تربيتي با نگاه مبتني بر اهداف، مباني و اصول و روش، توجه شده و متذكر شده و به صورت عناوين كلي و جزئي به اين موضوع پرداخته است.
وي تربيت و تعليم را نيازمند به معلم دانست و بيان كرد: قرآن براي انسان مربي تعريف و ويژگي آن را بيان كرده است، خدا خودش را به عنوان اولين معلم معرفي و به دنبال همين انبيايش را تربيت و براي تربيت بشريت مبعوث كرد.
نماينده ولي فقيه در دانشگاه پيام نور استان فارس با اشاره به نقش مهم مربي در تربيت فرزند گفت: امروزه يك مربي بايد آگاه به مباني اصول و اهداف تربيت بوده و شناخت كافي نسبت به مسايل ديني داشته باشد و بداند اين كودك و نوجوان چه نيازها و توانمندي هايي دارد.
وي افزود: از نظر مهارتي مربي بايد شايستگي بكارگيري مهارت ها و از نظر عملي بايد شايستگي اخلاقي را داشته باشد، امروز خروجي خوبي از مهدكودك ها و مدارس نداريم
قرآن كريم فرمان ها و دستورات زيادي در رابطه با كودك دارد.
اين استاد دانشگاه ادامه داد: بايد برخورد كريمانه با كودك و نوجوان داشته باشيم، آموزش حيا به كودك و فرزند و تربيت جنسي كودك در همه مراحل سني، براي پيشگيري از بلوغ زودرس و انحرافات جنسي بايد مدنظر باشد.
وي با بيان اينكه قرآن به صورت يك كتاب تربيتي مهمترين مسائل جنسي را به صورت مجمل ارايه مي كند گفت: در مسايل جنسي پدر و مادر بايد مراقب باشند كه مسايل اتاق خواب به فرزند كشيده نشود، فرزندان زيادي با اطلاع از خلوت پدر و مادر به انحراف كشيده شدند.
حجت الاسلام حافظ ثابت آشنا كردن كودك و نوجوان با اصول دينداري را وظيفه پدر و مادر دانست و اظهار كرد: پدر و مادر بايد فرزند را با مباني توحيد آشنا كنند همچنين احكام و فروع دين را نيز به فرزند بياموزند، والدين هم خودشان بايد بر نماز صبر كند و هم خانواده را به نماز دستور دهند.
وي افزود: مشورت دادن و مشورت گرفتن و احترام براي فرزندان از نكاتي است كه در تربيت فرزند بايد به آن توجه شود و فرزندان را طوري تربيت كرد حس مسئوليت پذيري در آنها نمود يابد و تكليف گريز نباشند، قرآن در داستان حضرت موسي و سپردن آن توسط مادر به رود نيل به مسئوليت پذيري والدين اشاره كرده است.
نماينده ولي فقيه در دانشگاه پيام نور فارس با بيان اينكه بايد زمينه بازي در خانه و بيرون از خانه براي كودك فراهم شود گفت: والدين بايد وقت كافي براي بازي با كودك اختصاص دهند و به بهانه مشغله زياد نبايد از اين مهم غفلت كرد، اگر نياز كودك به طور طبيعي تأمين نشود به انحراف مي رود، از طريق بازي مي توان خشم را كنترل كرد و مهارت هاي مختلف را به كودك آموزش داد.
اين استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به حسادت برادران حضرت يوسف(ع) گفت: پدر و مادر بايد بداند كه فرزند ممكن از از حسادت برخوردار باشد، در داستان حضرت يوسف، نگاه تبعيض آميز حضرت يعقوب به يوسف حسادت ديگر فرزندان را برانگيخت، از تبعيض بايد خودداري كرد چراكه آثار ضدتربيتي بجا مي گذارد.
وي افزود: بدآموزي و سخن بد به كودك ممنوع است، همچنين پدر و مادر بايد اهل گذشت باشند و از اشتباه فرزند چشم پوشي كنند، نگاه والدين بايد از سر دلسوزي و خيرخواهي باشد و از فرزند مواظبت كرد.
حجت الاسلام حافظ ثابت با بيان اينكه قرآن از الگوپذيري به عنوان يه روش تربيتي استقبال مي كند، گفت: قرآن پيامبرش را به عنوان الگو معرفي مي كند و از او نيز مي خواهد خود را به عنوان الگو به مردم معرفي كند.
وي تاكيد كرد: نقش الگوي مادر خيلي بايد جدي باشد، مادراني كه به قرآن و تعاليم ديني اهميت مي دهند، فرزندان خوبي تحويل جامعه داده اند.
نماينده ولي فقيه در دانشگاه پيام نور استان فارس گفت: قرآن نسبت به محبت به كودك توجه و بر آن پافشاري كرده است، يكي از راه هاي محبت به كودك ترحم است.
وي روش ديگر تربيت فرزند را تشويق و تنبيه دانست و بيان كرد: در قرآن براي سنين مختلف به آن اشاره شده است در سوره لقمان نگاه به تربيت فرزند خيلي برجسته ذكر شده است.
حجت الاسلام حافظ ثابت ادامه داد: پدر و مادر بايد بين امور خانه و بيرون از خانه نظم قائل باشند و كودك را در مسائل و رفتارهاي غير منتظرانه تحمل كرده و فرزندانشان را با ديگران مقايسه نكنند.

 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر