فناوری و پژوهش
1401/8/1 یکشنبه
دکتر اسگندری مدیر گروه ارتباط با صنعت و کارآفرینی دانشگاه:
بهبود کیفیت فعالیت های پژوهشی دانشگاه نیازمند انجام اصلاحات در رویکردهای سازمانی و مدیریتی و سیاستگذاری پژوهشی است

.

گزیده مصاحبه روابط عمومی دانشگاه پیام نور استان آذربایجان شرقی با دکتر کریم اسگندری مدیر گروه ارتباط با صنعت و کارآفرینی دانشگاه:


1. لطفا خودتان را معرفی و اگر مطلبی به عنوان مقدمه مدنظرتان است بفرمایید.

اینجانب کریم اسگندری، دکتری تخصصی (Ph.D) مدیریت منابع انسانی و عضو هیات علمی گروه مدیریت دانشگاه پیام نور می باشم. با فعالیت در دانشگاهها و حوزه های کسب و کاری سعی کرده ام اثراتی ماندگار بگذارم، باشد که قبول حق تعالی باشد. به امید تلاش بیشتر برای تربیت و پرورش دادن جوانان آینده ساز و کمک به مدیران و کارآفرینان برای بالندگی و توسعه سازمانها و کسب و کارها در راستای ایران سرافراز.
نوع و سطح فعالیت های پژوهشی یکی از شاخص های اصلی توسعه وپیشرفت محسوب می شود. موفقیت در تمام فعالیت های مربوط به توسعه در تمامی جنبه‌های بشری به نحوی به گسترش فعالیت های پژوهشی بستگی دارد. بدون انجام پژوهش امورآموزشی نیز از پویایی و نشاط لازم نیز برخوردار نخواهد بود. همه آن چه که به عنوان پیشرفت علوم در اعصار مختلف تاریخ می شناسیم حاصل تلاش افرادی است که درکارخود رویکردی پژوهشی داشته اند و ذهن پرسشگرشان همواره محرکی برای فعالیت های پژوهشی آنان بوده است که منجر به ارائه راهکارهای کاربردی و عملیاتی به مسائل موجود در اقتصاد، صنعت و ... می‌گردد.

2. جایگاه پژوهش دانشگاه در استان در بین دانشگاه‌ها را تشریح بفرمایید و برنامه خودتان را در ادامه راه توضیح دهید.

دانشگاه پیام نور استان آذربایجان شرقی به عنوان دومین قطب علمی و منطقه‌ای دانشگاه کشور با در اختیار داشتن منابع انسانی شایسته و توانمند هیات علمی، کارکنان شریف و پرکار، فضاهای آموزشی و کمک آموزشی و تجهیزات اداری و آموزشی و آزمایشگاهی برای رسیدن به اهداف عالیه دانشگاه پیام نور در 30  مرکز و واحد دانشگاهی خود و با در اختیار داشتن 240  نفر هیأت علمی  450  کارمند  و  متجاوز از 20هزار دانشجو رسالت عظیم تعلیم و تربیت عموم علاقه مندان به تحصیل و ادامه تحصیل در مقاطع و رشته‌های مختلف را بر عهده دارد. در این راستا برنامه های اجرایی در چهار حوزه: 1. حوزه اعضای هیئت علمی، 2. حوزه دانشجویان،  3. حوزه پژوهشی و  4. حوزه کارآفرینی و ارتباط با صنعت مورد طرح‌ریزی و پیاده‌سازی قرار خواهد گرفت.

3. اولویت پژوهش دانشگاه بیشتر در چه محورهایی قرار دارد؟

با توجه به تغییرات و تحولات روزافزون صورت گرفته و مسائل به وجود آمده در راستای این تحولات در حوزه های فناوری، اقتصادی و اجتماعی و ...، اولویت های پژوهشی نیز می بایست هم راستا و هم سو با این تغییرات و تحولات و ارائه راه حل های کاربردی در راستای حل مسائل صورت گرفته باشد. با نظر به این که نظام دانشگاهی ابتدا باید بتواند مسائل درون سازمانی خود را با رویکردهای علمی رفع کند و بعد بتواند با تقویت پژوهش های کاربردی، برای رفع مشکلات جامعه راهکارهای علمی و عملیاتی ارائه کند. از این رو بخشی از اولویت های پژوهشی دانشگاه مربوط به سیستم داخلی دانشگاه در حوزه های مربوط به بهبود زیرساخت ها، بازنگری فرآیندها و در حالت کلی توسعه سیستم آموزشی دانشگاه پیام نور و پویایی و چابکی هر چه بیشتر آن می باشد که این امر خود منجر به جذب حداکثری دانشجو در مقاطع مختلف تحصیلی خواهد شد. دومین اولویت پژوهشی دانشگاه در خصوص مسائل موجود در جامعه از جمله مسائل اشتغال زایی، کارآفرینی و ... می باشد و سومین محور پژوهشی دانشگاه در خصوص حل مسائل حوزه صنعت و دستگاه های دولتی در نظر گرفته شده است.

4. برنامه حضرتعالی برای ارتباط با صنعت که مهمترین اولویت های پژوهش هست، چیست؟

در سال‌ های اخیر به علت تحولات فناورانه، اقتصادی و اجتماعی، توجه استراتژیست ها، سیاست گذاران، برنامه ریزان و فعالان صنعت و دانشگاه را به خود جلب کرده و باعث شده که تلاش های بسیاری به منظور ایجاد پیوندی اثربخش بین صنعت و دانشگاه صورت گیرد. از ضرورت های ارتباط دانشگاه و صنعت به دلیل نیازهای متقابل این دو نهاد در سرعت بخشیدن به فرایند پیشرفت و توسعه می باشد به نحوی که در حال حاضر می توان عنوان کرد سیاستگذاران دانشگاه ها به عنوان موتورهای رشد و توسعه اقتصادی می باشند که دارایی های فکری خود را از طریق انتقال فناوری، تجاری سازی می کنند که یکی از راه های تحقق این امر به ارتباط پژوهشی مستقیم صنعت با دانشگاه می توان اشاره کرد.
از جمله برنامه های اینجانب برای ارتباط با صنعت، در قدم اول عارضه یابی در حوزه های مختلف واحدهای صنعتی می باشد تا در قدم های بعدی با اولویت بندی هر یک از این عارضه ها اقدام به تشکیل گروه های تخصصی پژوهشی جهت مطالعه واحدهای صنعتی در قالب خوشه های صنعتی صورت گیرد. جهت ارتباط اثربخش تر با واحدهای صنعتی می بایست خروجی مورد انتظار حاصل از پژوهش ها به صورت کاملاً ملموس و کاربردی در اختیار آنان قرار گیرد تا صنعت به پتانسیل دانشگاه در راستای رفع عارضه های صنعتی در قالب پژوهش مطلع شده و اعتماد در این بین صورت گیرد.

5. برای بهبود کیفیت فعالیت های پژوهشی چه راهکاری دارید؟

از جمله موضوعات مهم در مورد ساختار توليد علم و نظام دانشگاهي ايران بحث توسعه علمی است. امروزه در اسناد بالادستي نظير سند چشم‌اندازهاي رسمي و دولتي و دانشگاهي تأكيد زيادي بر ميزان رشد علمی ایران بر مبنای ارزیابی ها و مقایسه‌های جهانی می شود که بیانگر اتخاذ تدابیری امیدبخش می باشد. از این رو بهبود کیفیت فعالیت‌های پژوهشی در چند جنبه قابل تأمل می‌باشد: بهبود کیفیت فعالیت‌های پژوهشی دانشگاه نیازمند انجام اصلاحات در رویکردهای سازمانی و مدیریتی و سیاستگذاری پژوهشی است و از طرفی دیگر مشروط به اجرای برنامه‌های توانمندسازی و تقویت بنیه‌های حرفه‌ای اساتید و اعضای هیئت علمی و به روزرسانی آنان در زمینه پژوهش و فراهم کردن شرایط و منابع مناسب مالی، مادی و علمی برای انجام فعالیت‌های پژوهشی توسط پژوهشگران است. در این راستا توجه و لحاظ کردن دغدغه‌های شخصی و حرفه‌ای پژوهشگران نیز منجر به بهبود کیفیت فعالیت‌های پژوهشی می‌گردد. در نهایت می‌توان عنوان کرد، دانشگاه نیازمند یک سیستم یکپارچه پژوهشی به منظور جلوگیری از انجام پژوهش‌های جزیره‌ای و پراکنده در راستای سامان‌دهی فعالیت‌های پژوهشی پژوهشگران به منظور پاسخ به نیازهای پژوهشی دانشگاه و جامعه می‌باشد.


6. برای سوق دادن دانشجویان به سمت پژوهش چه برنامه ای دارید؟

یکی از مسائل و مشکلات موجود در حوزه پژوهش، مسئله سرقت ادبی می‌باشد که این امر به خصوص در بین دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی بیشتر مشهود خواهد بود. به طور کلی سرقت ادبی زمانی رخ می‌دهد که فرد از دانش و علم کافی و لازم برای پژوهش برخوردار نبوده و دسترسی به آموزش در این حیطه نیز برایش مقدور نباشد و از طرفی عدم آگاهی نسبت به ارزش و جایگاه پژوهش در توسعه علمی نیز می‌تواند تشدید کننده این امر باشد. از این‌رو یکی از برنامه‌های مؤثر جهت سوق دادن دانشجویان به سمت پژوهش، آموزش صحیح و علمی چارچوب پژوهش به آنان در تمامی رشته‌ها و مقاطع تحصیلی می‌باشد که در این راستا برگزاری کارگاه‌های آموزشی به صورت هدفمند و مستمر در دانشگاه به دانشجویان و فرهنگ‌سازی جایگاه پژوهش علمی و اخلاقی در خلال آموزش به دانشجویان می‌تواند بسیار مؤثر واقع گردد. به منظور تشویق دانشجویان به انجام پژوهش استفاده از سیستم‌های انگیزشی و در نظر گرفتن پاداش‌های پژوهشی نیز می‌تواند مثمر ثمر باشد.

7. آیا برنامه ای برای کارآفرینی دانشجویان دارید؟

امروزه محیط‌های کاری متغیر، پویا و پیچیده و با بروز عواملی از جمله: جهانی شدن، رقابت و رشد سریع فناوری و همچنین ورود نسل‌های جدید جمعیت از جمله نسل‌های Z و آلفا به بازار کار، ماهیت شغل‌ها تغییر پیدا کرده و خواهد کرد و منجر به بروز فرصت‌های کاری و شغلی جدیدی خواهد شد که این روند نیز در حال افزایش می‌باشد. از این‌رو بنیادی‌ترین برنامه جهت سوق دادن دانشجویان به سمت کارآفرینی در ابتدا پرورش استعداد کارآفرینانه دانشجویان به منظور توسعه کارآفرینی می‌باشد که در خلال آن نیازمند شناسایی و پرورش افراد کارآفرین و برنامه‌های حمایتی مادی و معنوی دانشگاه از آن‌ها می‌باشد.

8. در پایان اگر مطالبی دارید بفرمایید.

با توجه به پتانسیل دانشگاه پیام‌نور در عرصه ملی و بین‌المللی و وجود ظرفیت‌های متنوع و متعدد در آن از جمله اعضای هیئت علمی متخصص، مسئولان و کارکنان متعهد و دلسوز، سیستم آموزشی حضوری و مجازی، شعبات و ارتباطات گسترده بین‌المللی و ... می‌توان انتظار داشت با برنامه‌ریزی و سیاستگذاری‌های دقیق در حوزه پژوهش، ارتباط با صنعت، کارآفرینی دانشجویان و .. و اجرای آن برنامه‌ها توسط کارگروه‌های تخصصی هر یک، شاهد پیشرفت هر چه بیشتر دانشگاه پیام نور استان آذربایجان شرقی و ارتقای رتبه آن در زمینه‌های ذکر شده در مقایسه با مراکز دیگر و هم‌چنین خدمت‌رسانی به جامعه و ارائه راهکارهای کاربردی به مسائل مطروحه در آن باشیم.



 

 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر