فناوری و پژوهش
1401/10/10 شنبه
به بهانه تشکیل شورای راهبردی توسعه صنعت گوهر سنگ در دانشگاه پیام نور استان آذربایجان شرقی
چکیده گفتگوی اختصاصی روابط عمومی دانشگاه پیام نور استان آذربایجان شرقی با دکتر بهزاد حاج علیلو

.

▫️ جناب آقای دکتر لطفا خودتان را معرفی نمائید:
✔️ بنده دکتر بهزاد حاج علیلو دانشیار پایه ۲۸ گروه زمین شناسی دانشگاه پیام نور مرکز تبریز هستم و گرایش بنده هم زمین شناسی اقتصادی است که حدود ۲۰ سال است در زمینه گوهر سنگها فعالیت میکنم.

▫️تعریف علمی گوهر سنگ چیست؟
✔️گوهر سنگها از جمله کانیهایی هستند که دارای سختی زیاد، شفاف، رنگهای زیبا و کمیاب می باشند.

▫️اهمیت گوهرسنگها در اقتصاد جهانی چیست؟
✔️متاسفانه هیچکونه آمار دقیقی از میزان تولید، صادرات و واردات گوهر سنگها در دنیا وجود ندارد و شرکتهای بین المللی در حوزه گوهر سنگها مایل نیستند این اطلاعات را در اختیار دیگران قرار دهند اما برآورد میشود گردش مالی در زمینه گوهر سنگها در دنیا بیش از ۵۰۰ میلیارد دلار در سال است. به بیان دیگر تجارت گوهر سنگها پس از تجارت اسلحه و مواد مخدر سومین تجارت پرسود دنیاست.


▫️جایگاه ایران در گردش مالی حدود ۵۰۰ میلیلارد دلاری چقدر است؟
✔️علیرغم اینکه از نظر گوهر سنگها پتانسیل نسبتا خوبی دارد ولی متاسفانه سهم ایران از این بازار کمتر از یک درصد است.

▫️چه گوهرسنگهایی تاکنون در پهنه ایران زمین کشف و گزارش شده است؟
✔️سرزمین ایران پهناور و از نظر زمین شناسی متنوع و پیچیده است، لذا ایران دارای پتانسیل بالقوه ای برای تشکیل انواع گوهرسنگها مثل: یاقوت، زمرد، تورمالین، پریدوت، گارنت، یشم، واریسکات، فیروزه، عقیق و ... است.
تقریبا تمام کانیهای فوق در ایران کشف و گزارش شده است ولی برخی از آنها بدلیل غیرشفاف بودن و موارد دیگر قابلیت تبدیل به گوهر را ندارند.

▫️آیا دستگاه یا نهاد خاصی در ایران متولی امور مربوط به گوهر سنگهاست؟
✔️یکی از مشکلات مهم در زمینه صنعت گوهر سنگها در ایران همین نکته ای هست که به درستی سوال کردید.
سازمانهای مختلف دولتی یا بنگاههای مردم نهاد مختلفی در زمینه گوهر سنگها در ایران فعالیت دارند بدون اینکه با هم ارتباط تنگاتنگی داشته باشند و بتوانند با همدیگر هم افزایی نمایند.
خوشبختانه در سال ۱۴۰۰ " سند ملی توسعه صنعت گوهر سنگ در کشور " توسط وزارت صمت تهیه و برای اجرا به سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران ( ایمیدرو ) ابلاغ گردید.امیدواریم با این حرکت هوشمندانه شاهد آن باشیم که انسجام و وحدت رویه خوبی در صنعت گوهر سنگهای کشور اتفاق بیفتد.

▫️شما بعنوان استاد باسابقه در زمینه گوهرشناسی، چه فعالیت هایی داشته اید؟
✔️از سال ۱۳۸۰ وارد حوزه گوهر سنگها شده ام. کتاب گوهر شناسی را در سال ۱۳۸۶ تالیف کردم که به عنوان منبع درسی در دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد زمین شناسی و رشته طراحی طلا و جواهر مورد استفاده است.
از سال ۱۳۹۰ تا کنون ۶ دوره آموزش آزاد با عنوان گوهرشناسی مقدماتی و گوهرشناسی پیشرفته را در دانشگاه پیام نور مرکز تبریز به اتمام رسانده ام. مقالات متعددی در زمینه گوهر سنگهای ایران و بویژه آذربایجان شرقی منتشر نموده ام. چند طرح پژوهشی در زمینه پتانسیل یابی گوهر سنگها در کشور انجام داده ام و در حال حاضر در مسیر توسعه این صنعت در آذربایجان و با محوریت دانشگاه پیام نور هستیم.


▫️لطفا در این مورد بیشتر توضیح دهید؟
✔️پس از تصویب سند ملی توسعه صنعت گوهر سنگ در کشور و ابلاغ آن به ایمیدرو، با آقای دکتر هاشمی مجری محترم این طرح ارتباط گرفتیم و از ایشان دعوت بعمل آمد تا در جلسه مشترک با مسئولین استانی مرتبط با موضوع گوهر سنگ شرکت نمایند.
جلسه مذکور با دعوت جناب آقای دکتر جمال پور سرپرست دانشگاه پیام نور استان آذربایجان شرقی و با حضور رئیس سازمان صمت استان، دکتر هاشمی مجری طرح توسعه صنعت گوهر سنگ کشور از ایمیدرو، مدیرعامل شرکت مس سونگون، مدیرعامل طرح نفلین سینیت، رئیس سازمان فنی و حرفه ای استان، دکتر جمال پور و اینجانب در محل ستاد دانشگاه پیام نور استان تشکیل گردید.
در این جلسه مقرر گردید با همین ترکیب به اضافه رئیس اتحادیه طلا و جواهر، " شورای راهبردی توسعه صنعت گوهر سنگ در استان آذربایجان شرقی " تشکیل گردد. همچنین مقرر گردید دبیرخانه دائمی این شورا در دانشگاه پیام نور مرکز تبریز مستقر شده و اینجانب به عنوان دبیر شورا انتخاب شدم. تشکیل این شورا و قرار گیری دبیرخانه دائمی آن در دانشگاه پیام نور مرکز تبریز میتواند فرصت مناسبی برای دانشگاه پیام نور استان در زمینه ایجاد درآمد پایدار برای دانشگاه در آینده باشد.

▫️جنابعالی افق آینده این صنعت را در کشور و استان چگونه ارزیابی میکنید؟
✔️با توجه به ابلاغ سند ملی توسعه صنعت گوهر سنگ در کشور از سوی وزارت صمت به ایمیدرو و اختصاص بودجه های مناسب به این امر، امیدوار هستیم با مدیریت صحیح بتوانیم در آینده نزدیک شاهد شکوفایی این صنعت در کشور و استان آذربایجان شرقی باشیم.
🔹تشکر از وقتی که در اختیار ما برای مصاحبه قرار دادید.

 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر