اخبار

رئیس سازمان امور دانشجویان در نشست معاونین دانشجویی دانشگاه ها

رئيس سازمان امور دانشجويان در نشست معاونین دانشجويي دانشگاه‌ها خبرداد:

افزايش سرانه فضاي ورزشي دانشگاهها به بيش از دو متر مربع

معاون وزیر علوم و رئیس سازمان امور دانشجویان گفت: برای افزایش سرانه فضای ورزشی دانشجویان اقدامات خوبی انجام شده و این سرانه به بیش از دو مترمربع افزایش یافته است.

به گزارش روابط عمومی سازمان امور دانشجویان، دکترمجتبی صدیقی امروز چهارشنبه در شصت و پنجمین نشست معاونین دانشجویی کشور که در دانشگاه پیام نور در حال برگزاری است، گفت: نیمسال تحصیلی گذشته، حوادث و اتفاقاتی در کشور رخ داد که کار را کمی در دانشگاه ها سخت تر کرد البته رؤسای دانشگاه ها و معاونین دانشجویی، این شرایط را بسیار خوب مدیریت کردند. حوادث آبان ماه ممکن بود دانشگاه ها را تحت تأثیر قرار دهد که در این زمینه نیز دانشگاه ها عملکرد بسیار خوبی داشتند و وضعیت را مدیریت کردند. در دی ماه شهادت سردار قاسم سلیمانی را داشتیم که برای ما سخت بود ولی آثار و برکات زیادی در بیداری مردم منطقه خواهد داشت.

رئیس سازمان امور دانشجویان در ادامه با اشاره به فعالیت های این سازمان گفت: در این دوره بهره گیری از سامانه سجاد را داشتیم که تا حد زیادی نواقص آن رفع شده و سعی می کنیم با استفاده از این سامانه خدمات را به روز و آنلاین به دانشجویان ارائه دهیم.
وی به تشکیل شعب سازمان امور دانشجویان در استان ها اشاره کرد و گفت : در سال جاری ابلاغ رسمی این موضوع به چند دانشگاه منتخب ابلاغ شد و امیدواریم سال آینده با رفع موانع بر روی تشکیل سازمان در استان ها متمرکز شویم.

دکتر صدیقی به جذب منابع مالی در سطح سازمان امور دانشجویان اشاره کرد و افزود: تا جایی که امکان داشت سعی کردیم کسری ها را تأمین کنیم. در حوزه تغذیه، عدد قابل توجهی را ابلاغ کردیم و تا غروب امروز نیز یارانه تغذیه به حساب دانشگاه ها واریز می شود.
پیش بینی 537 میلیارد تومان برای وام های دانشجویی وی به تجهیز رستوران های مکمل در کنار غذاخوری های دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: این طرح را به دانشگاه ها ابلاغ کردیم و به عنوان یک سیاست قطعی در دانشگاه ها پیش بینی شود.
دکتر صدیقی در خصوص پرداخت وام دانشجویی گفت: در سال ۹۷، ۳۶۶ میلیارد تومان اعتبار وام دانشجویی بود که در سال ۹۸، ۵۳۷ میلیارد تومان اعتبار برای وام های دانشجویی پیش بینی شده است که امیدواریم با حمایت سازمان برنامه و بودجه تا پایان سال محقق شود.

رئیس سازمان امور دانشجویان به اجرای طرح آمایش خدمات دانشجویی اشاره کرد و اظهار داشت: مقدمات آن شروع شده و باید ببینیم وضعیت دانشجویان به چه صورت است و چگونه می توانیم خدمات دانشجویی ارائه دهیم که انجام این اقدام مهم با صندوق رفاه دانشجویان است.

وی به بحث ورزش دانشجویان اشاره کرد و گفت: برای افزایش سرانه فضای ورزشی دانشجویان، اقدامات خوبی انجام شده و این سرانه به بیش از دو مترمربع افزایش یافته است.

دکتر صدیقی تأکید کرد: در دانشگاه هایی که کمتر از این سرانه ورزشی دارند، پروژه های زود بازده بیشتری تعریف می شود.
وی اظهار داشت: در سال ۹۷، ۴۸ پروژه زمین چمن مصنوعی در دانشگاهها افتتاح شد. همچنین در سال ۹۸ نیز ۱۹ زمین چمن مصنوعی به بهره برداری رسید که با افتتاح در مجموع ۶۷ پروژه زمین چمن مصنوعی میزان فضای ورزشی افزایش خوبی یافت.
رئیس سازمان امور دانشجویان ادامه داد: در ایام دهه فجر نیز ۲۷ پروژه چمن مصنوعی و کفپوش فضای روباز افتتاح می شود .
وی افزود: تعداد مراکز تندرستی و مشاوره ورزشی به ۷۰ مرکز رسید و ما امیدواریم در سال آینده این مراکز در ۱۲۰ دانشگاه ایجاد شود.
رئیس سازمان امور دانشجویان تصریح کرد: المپیاد ورزشی را سال آینده در استان گیلان خواهیم داشت که ۷۰۰۰ دانشجوی دختر و پسر در این رویداد شرکت می کنند.

دکتر صدیقی در خصوص فعالیت های داوطلبانه اجتماعی دانشجویان اظهار داشت: در حال حاضر ۴۱۷ کانون همیاری دانشجویی با ۱۷هزار و ۷۰۰ عضو فعال هستند که ارتباط دهنده دانشجویان با مراکز مشاوره هستند.

وی از ابلاغ بسته‌های آموزشی مشاوره در زمینه مباحث پیشگیری از خودکشی، نحوه کنترل شکست های عاطفی و دیگر آسیب های اجتماعی به مراکز مشاوره دانشگاه ها خبر داد و از فعالیت های کانون های همیار سلامت تقدیر کرد.

رئیس سازمان امور دانشجویان گفت: براساس قانون برنامه ششم باید 1/8 یک و هشت دهم درصد دانشجویان کشور باید خارجی باشند که تاکنون 1/2- یک و دو دهم درصد دانشجویان یعنی 40هزار نفر دانشجوی شاغل به تحصیل در کشور غیر ایرانی هستند .
وی با اعلام اینکه از 129 ملیت مختلف و در 43 دانشگاه کشور دانشجوی خارجی داریم گفت: 3700 دانشجوی خارجی بورسیه و مابقی شهریه پرداز هستند.

دکتر صدیقی افزود: در راستای توسعه روند جذب دانشجوی خارجی ،22مرکز آموزش زبان فارسی به دانشجویان غیر ایرانی و ۳۰ مرکز کنسولی در استانها افتتاح شده است تا این دانشجویان نیاز به مراجعه به سازمان نداشته باشند.

وی افزود: ۳۴ درصد دانشجویان غیر ایرانی در مقطع کارشناسی، ۵۰ درصد در مقطع کارشناسی ارشد و ۱۶ درصد در مقطع تحصیلات تکمیلی تحصیل می کنند.

دکتر صدیقی به ابلاغ شیوه نامه انضباطی جدید اشاره کرد و گفت: این شیوه نامه ابلاغ شد و با اخذ نظرات معاونین دانشجویی در مقام اجرا و تشکل های دانشجویی امکان اصلاح آن وجود دارد.

رئیس سازمان امور دانشجویان گفت: برای اجرای بهتر آیین نامه های دانشجویی، دستور العمل های جداگانه ای تدوین و ابلاغ شد و در همین راستا بزودی دستور العمل آیین نامه شورای انضباطی به دانشگاهها ابلاغ می شود.

وی با اشاره به اجرای موج چهارم طرح سیمای زندگی برای بررسی وضعیت دانشجویان از معاونین دانشجویی خواستار کمک جدی به این طرح شد. دستورالعمل کلی برای پیشگیری و کنترل از کرونا به دانشگاهها ابلاغ شد.

رئیس سازمان امور دانشجویان گفت: لازم است به دستورالعمل های بهداشتی و ایمنی در دانشگاه ها توجه شود. در این راستا دستورالعمل بهداشت و ایمنی تنظیم و ابلاغ خواهد شد.

دکتر صدیقی به بحث ویروس کرونا اشاره کرد و گفت: باید در این زمینه دانشگاه ها آمادگی داشته باشند، دستورالعمل کلی آن برای کنترل و پیشگیری به دانشگاه ها ابلاغ شده البته خوشبختانه کشور ما درگیر این موضوع نشده ولی باید آمادگی داشته باشیم که این دستورالعمل در دو بخش به دانشگاه ها ابلاغ شده؛ یکی مربوط به دانشجویان غیرایرانی است و دیگری مربوط به دانشجویان خودمان.
دقت به رفت و آمد دانشجویان خارجی

وی افزود: به دانشگاه ها تأکید شده که رفت وآمد دانشجویان غیرایرانی دقت کرده و اگر دانشجویان از سفر برگشتند، کنترل و چک شوند. اولین دسته دانشجویان نیز از چین بازگشته اند که قرار است در قرنطینه باشند و پس از حصول اطمینان، به خانواده خود مراجعه کنند.

رئیس سازمان امور دانشجویان در ادامه به تقویت مراکز مشاوره و حوزه مشاوره اشاره کرد و افزود: حوزه مشاوره دانشجویی از جمله مباحث جدی ما است.

وی با اشاره به بحث ارتقای خوابگاه و تجهیز آنها در تابستان گفت: دانشگاهها از هم اکنون برنامه ریزی کنند تا با همکاری صندوق رفاه دانشجویان در تابستان، خوابگاه ها و آشپزخانه ها را ارتقاء دهند.

دکتر صدیقی در پایان سخنان خود با اشاره انتخابات مجلس شورای اسلامی در اسفندماه سال جاری بر فراهم کردن زمینه های حضور باشکوه و در آرامش دانشجویان در این رویداد سیاسی تاکید کرد.

 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر