اخبار آموزش الکترونیک
1397/6/17 شنبه
رئیس دانشگاه پیام نور: بستر آموزش مجازی برای کشورهای اسلامی فراهم است

.

رئیس دانشگاه پیام نور با تاکید بر این‌که بحث آموزش الکترونیکی را در داخل و خارج از کشور گسترش ‌می‌دهیم، گفت: در همین راستا دبیرخانه آموزش‌های مجازی جهان اسلام در ایران راه‌اندازی شده و بستر آموزش مجازی برای هر کشور اسلامی در ایران فراهم است.


به گزارش ایسنا، محمدرضا زمانی با بیان این‌که دانشگاه پیام نور بزرگ‌ترین دانشگاه دولتی کشور است که بیش از ۴۰۰ هزار دانشجوی مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا در آن تحصیل می‌کنند، اظهار کرد: این دانشجویان در ۵۰۰ مرکز و واحد در کشور مشغول تحصیل هستند و حدود چهار هزار عضو هیئت علمی و ۱۰ هزار پرسنل پشتیبان در دانشگاه‌های پیام نور حضور دارند.

وی با اشاره به استقرار واحد و نمایندگی این دانشگاه در ۵۰ کشور، افزود: روش آموزشی این دانشگاه نیمه حضوری و غیر حضوری بوده، به همین دلیل این دانشگاه بستر الکترونیکی منحصر به فردی دارد که محتواهای کاغذی و الکترونیکی برای هر رشته مشابه به دانشجویان ارائه می‌شود.

دکتر زمانی ادامه داد: دانشجویان دانشگاه پیام نور در هر جای کشور از محتوای درسی یکسانی بهره‌مند شده و طول ترم تمامی سرفصل‌ها پوشش داده و امتحانات به صورت متمرکز و همزمان در کشور برگزار می‌شود.

وی با بیان این‌که در پایان هر ترم بیش از سه میلیون آزمون برای دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور برگزار می‌شود، گفت: دانشگاه پیام نور در آینده‌ای نزدیک آموزش الکترونیکی را برای دانشجویان سایر دانشگاه‌ها نیز فراهم می‌کند.

وی در بخش دیگر سخنان خود به متمرکز بودن اختیارات در ستاد اشاره کرد و گفت: با توجه به این موضوع از استقلال دانشگاه‌ پیام نور شهرستان‌ها کاسته شده، به همین دلیل برای تمرکز زدایی باید برخی اختیارات را به مراکز استان‌ها نیز واگذار کنیم.

رئیس دانشگاه پیام نور با بیان این‌که سال ۹۵ طبق آیین‌نامه‌ شورای عالی آمایشی با سه محور از جمله ساختارها، مراکز دانشگاهی و رشته‌های تحصیلی تعریف شده است، گفت: برای این‌که بتوانیم انسجامی در واحدها و رشته‌های دانشگاه پیام نور برقرار کنیم، سه کمیته برای آمایش ساختار آمایش مراکز و آمایش رشته‌ها فعالیت می‌کند.

وی ادامه داد: در این راستا کشور به 10 منطقه تقسیم شده و دبیرخانه‌ای برای مناطق آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و اردبیل تشکیل شده تا بخشی از اختیارات سازمان مرکزی به بخشی از این مناطق منتقل شود.

زمانی بیان کرد: حدود ۷۰ درصد وظیفه مناطق، نظارت بر اجرای آیین‌نامه ابلاغی از سوی سازمان مرکزی می‌شود.

زمانی ادامه داد: طی آمایش رشته‌هایی که داوطلب نداشته یا فارغ التحصیل زیادی دارند، ساماندهی می‌شوند و به جای آن رشته‌های بین رشته‌ای و اشتغال‌زا را جایگزین کرده و به اقتصاد کشور کمک می‌کنیم.

رئیس دانشگاه پیام نور یادآور شد: طی سه سال سه محور آمایش را اجرا می‌کنیم تا دانشگاه‌های تخصصی و مهارت محور به وجود آید.

دکتر زمانی با اشاره به تسهیلات ارائه شده برای دانشجویان، گفت: دانشگاه پیام نور دولتی بوده و بخشی از حقوق پرسنل را دولت تامین می‌کند، اما هزینه‌های اصلی از محل شهریه تامین می‌شود.

وی با بیان این‌که دانشجویان این دانشگاه کم‌ترین میزان شهریه را پرداخت می‌کنند، ولی باز این میزان از شهریه برای دانشجویان دغدغه است، گفت: به همین دلیل با تعامل سه بانک علاوه بر اخذ وام از صندوق رفاه، دانشجویان تمامی شهریه خود را در طول تحصیل بدون محدودیت با دو درصد کارمزد از محل صندوق بانک‌ها در مقاطع مختلف پرداخت کنند.

وی ادامه داد: از اول مهر ماه منابع درسی دانشجویان پیام نور به صورت آنلاین قابل دسترس است و دانشجو می‌تواند کتاب‌ها را با ۲۰ درصد تخفیف دریافت کند.

زمانی با بیان این‌که دانشجویان می‌توانند از بستر اینترنت دانشگاه به صورت رایگان استفاده کنند، گفت: با توافق امضا شده با شرکتی خصوصی، اگر دانشجویی تمایل به استفاده اینترنت شخصی دارد، می‌تواند با کم‌ترین قیمت بازار و ۱۵ درصد تخفیف از اینترنت بهره‌مند شود.

وی خاطرنشان کرد: هر دانشجویی که در رشته‌ خاص و در هر مرکزی قبول شود، می‌تواند تمامی امتحانات خود را در محلی که تمایل دارد، سپری کند.

رئیس دانشگاه پیام نور ادامه داد: اکنون دانشگاه پیام نور در سطح بین‌المللی از تمامی دانشگاه‌های کشور پیشتاز است و معتقدم هیچ دانشگاهی در کشور مانند پیام نور نمی‌تواند دانشجوی مجازی داشته باشد.

وی با بیان این‌که بی‌انگیزگی دانشجویان در دانشگاه پیام نور خیلی کم است، گفت: دانشجویان دانشگاه پیام نور در بحث آسیب‌های اجتماعی نسبت به دیگر دانشگاها رتبه‌ پایینی دارند.

 


 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ
بيشتر