1393/8/27 سه‌شنبهبه منظور هدفمند‌سازی و افزایش کارایی و اثربخشی پژوهش‌ها
سامانه پیشینه پژوهش در ایرانداک آغاز به کار کرد (تاریخ درج خبر: 27/8/93)

.


برای هدفمند‌سازی و افزایش کارایی و اثربخشی پژوهش‌ها، پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران(ایرانداک) سامانة پیشینة پژوهش را با پشتوانة متن کامل و در حال افزایش 300 هزار عنوان از پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها راه‌اندازی نمود.





به گزارش "روابط ‌عمومی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران" سامانه پیشینه پژوهش با هدف آگاهی جامعه علمی از پیشینه پایان‌نامه‌ها و رسانه‌ها و بررسی یکتا بودن پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها در ایرانداک به بهره‌برداری رسید.

از آنجا که پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات (ایرانداک) متولی ثبت، سازماندهی و اشاعۀ اطلاعات علم و فناوری کشور است و از دیرباز مرکز اصلی دریافت نسخه‌ای از پایان‌نامه‌ها و ارائة خدمات اطلاعاتی از پایان‌نامه‌ها به جامعه علمی کشور بوده، با راه‌اندازی این سامانه گام مهمی را در جهت جلوگیری از انجام پژوهش تکراری توسط دانشجویان، پژوهشگران و دانشگاهیان برداشته است.

در این سامانه، با دریافت عنوان و کلید‌واژه‌های پژوهش از کاربر، با جست‌وجوی کارشناسان آموزش‌دیده در پایگاه اطلاعات گنج، اطلاعات پایان‌نامه‌ها و رساله‌های انجام شده به آگاهی کاربر می‌رسد.

برای کاربست این سامانه، کاربران می‌توانند با مراجعه به پایگاه پیشینه (http://pishineh.irandoc.ac.ir) درخواست خود را ثبت نموده و نتیجة بررسی در کوتاه‌ترین زمان ممکن برای کاربر و نیز همة کسانی که کاربر بخواهد، فرستاده می‌شود.

گفتنی است، تا پیش از رونمایی سامانه، دانشگاه‌های کشور، جهت بررسی وجود یا عدم وجود پیشینه موضوعات پیشنهادیه(پروپوزال) پایان‌نامه و یا رساله‌های دانشجویان تحصیلات تکمیلی به منظور جلوگیری از دوباره‌کاری‌ و تکرار موضوعات‌ و عنوان‌های مشابه، با پژوهشگاه مکاتبه می‌کردند و پژوهشگاه‌ پس از بررسی منابع موجود، نتیجه را به دانشگاه مربوطه اعلام می‌کرد و پس از آن دانشگاه با توجه به سیاست‌های خود درباره تصویب پروپوزال تصمیم نهایی را گرفته و به دانشجو اعلام می‌کرد.


 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ
بيشتر